• Advertisement

Hur gör man?

Allt som inte passar in på övriga kategorier

Hur gör man?

Inläggav jessicah94 » tor 18 okt 2012, 08:33

Hej!
tänkte lägga upp en bild på vår kampfisk här en dag men då upptäckte jag att min bildfil var för stor och att gränsen för storleken var väldigt liten, grejen är den att jag inte vet hur jag ska lyckas göra filen så liten? filen är just nu runt 900 Kb och då har jag nästan redigerat sönder den för att minska filstorleken (ej originalet), från början var den över 5 Mb, men det gick ändå inte.

Någon som vet? ni lyckas ju posta bilder.

jag är helt ny här, därför tänkte jag liksom lägga upp en bild på honom och fråga om ni visste fenform osv. :)
http://jessicahagstrom.blogg.se
- Fotografering - djur och natur.
- Min vardag och mina djur.
:D
jessicah94

Re: Hur gör man?

Inläggav Embra » ons 07 nov 2012, 11:43

nu svarar jag ju lite sent men vad har du för olika redigeringsprogram? om du använder paint kan du ju öppna bilden i paint så blir den väldigt stor. (borde den bli om den är 5mb) där kan du skriva in storlek på bild. ändra till 50% då blir bilden hälften så stor. sen ändrar du den nya till 50% osv tills du ser att bilden är lagom stor. Använder du photoshop eller liknande är det lättare. då öppnar du bara bilden går in på "image" fliken och trycker på "image size" så får man skriva in myr många pixels bilden ska ha. 600 bred brukar vara lagom för forum. sen sparar du bilden i jpeg med. då kommer det upp en ruta där man får bestämma kvalitet. har man den runt 11 då blir bilden ca 200kb stor. :)
lycka till!
Embra

Återgå till Off Topic