• Advertisement

Randig hona

Frågor & svar om Betta splendens, vår vanligaste kampfisk

Randig hona

Inläggav Berras_Matte » tis 13 sep 2011, 12:54

Hej!

Jag har tre kampfiskar i ett 60 l-akvarium. Den ene, Bettan, har väldigt långa fenor, så jag tror hon är en hane - dvs Bert.

En Kicki har jag, hon är turkosblå, jättevacker.

Till min fråga:
Lotta är egentligen mörkröd, men hon är alltid randig - varför?
Själv tycker jag att det verkar som om hon alltid är stressad.
Kan det vara något annat? För könsmogen är hon, randig bara
Något man kan göra åt?
/Hälsningar

Berra och hans matte
Användarvisningsbild
Berras_Matte

Re: Randig hona

Inläggav Betta » tis 13 sep 2011, 18:47

Är ränderna vågräta så är det tecken på stress, obehag eller att hon inte mår bra. Vissa honor som är väldigt undertryckta av de andra honorna kan också visa de ränderna. De lodräta ränderna visar honor oftast när de ser en hane för att visa att de är honor eller lekvilliga, dock så kan inte honor med ljusa pigment visa de ränderna.
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav Berras_Matte » tis 13 sep 2011, 20:50

Det verkar som om hon allra mest är stressad för någonting.
Bert/Bettan kan också bli randig ibland. Lugnast av alla är Kicki - som alltid har färg och mörka ögon, men kan också bli randigare emellanåt

Vad skulle jag kunna göra mot stress?

Om det är så att hon är av "lägre rang" vad skulle jag kunna göra då?

Jag testade i morse att byta plats med henne och Berra II i nanot. Då blev hon helfärgad - tills jag kom och hälsade på, då visade hon ränderna igen. I Nanot bor förutom Berra II åtta Endlers guppy och tre kuhlii-ålar (sk Social Kuhlii - inte lika skygg underart)
/Hälsningar

Berra och hans matte
Användarvisningsbild
Berras_Matte

Inläggav Betta » tis 13 sep 2011, 21:09

Vad har du för temp i karet?
Vad har du för färg på gruset?
Mycket eller lite växter/flytväxter?
Vad ger du för mat och hur ofta?

Det finns mycket som kan få en kampfisk att visa sina vågräta ränder.
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav Berras_Matte » tis 13 sep 2011, 21:18

Temperaturen kan lätt variera, doppvärmaren står på 27 (och alstrar verkligen 27 grader) rummet i sig är mer åt 28 grader, svårt att säga - men oftast är det 27 grader

Färgen på gruset är ljusrosa sjösten

Det är ganska mycket växter men även friare utrymmen. Hornsäven (flytväxt) sträcker sig över ca 20 % av ytan.

Jag har haft andmat, bara det att dem har ätit upp den :lol:

De får alla samma mat i 60 litaren, där Lotta bor med sina kamrater - TetraMin . Nano-fiskarna får Betta-mat och de får alla mat två gånger om dagen - frukost och kvällsmat
/Hälsningar

Berra och hans matte
Användarvisningsbild
Berras_Matte

Inläggav Betta » ons 14 sep 2011, 10:30

Tempen är det inget fel på. Den ska ju gärna ligg där mellan 27-29 grader.

Ljust grus kan få många fiskar att tappa färg och känna sig utsatta. Fast jag vet ju inte hur ljust ditt grus är men du verkar ju ha mycket växter och även på ytan så det är bra :)

Maten däremot, flingfoder tycker jag personligen inte man ska ge till kampfiskar. Det innehåller oftast inte det proteinintag de behöver eftersom de är "köttätare", de är väldigt höga energiförbrännare. Prova istället att köpa fryst (som du tinar) artemia, svarta/vita mygg, oxhjärta (allt det går att köpas via djuraffär) eller levande foder som tex grindalmask, svarta mygg eller bloodworms.
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav Berras_Matte » ons 14 sep 2011, 11:36

Jag brukar ge dem röda mygglarver som godis och känns lite för stora för små fiskar
Men alla älskar dem, ålar som siameser, tetror som guppy

Idag fick alla betta-mat (flingmat) men skall se om jag kan skaffa lite artemia, verkar vara små och lagom stora djur (frysta)

Jag lägger upp en bild på hennes hem så att ni ser hur det ser ut:
Lotta 015mindre.jpg
Hemma hos Lotta

Hon är mitt framför hornsäven. Bettan/Bert med längre fenor är uppe till vänster med Kicki undertill
/Hälsningar

Berra och hans matte
Användarvisningsbild
Berras_Matte

Inläggav Betta » ons 14 sep 2011, 14:19

Den ljusa bottnen kan nog vara en stor orsak till varför hon är blek. Det är också allmänt väldigt ljust i karet, det är heller inte så mycket växter. Är filtret på hög fart? Isf kan det också få honan att bli lite stressad, kampfiskar gillar när vattnet är gärna helt stillastående.

Mata oftare, maten är en viktig del i vad som ger dom sina starka färger och får de för lite och dålig mat så får de inte starka färger. Röda mygg ska du absolut inte ge, jag har säkert förlorat 5-7 kampfiskar på dom och många andra har det också. De ger jättelätt förstoppning eller bukvattensot hos alla fiskar.
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav Peckoltia » ons 14 sep 2011, 18:21

Fluvals U-serie är mycket bra innerfilter, men inte till bettor, det går inte att reglera flödet på dem, utan det är alltid fullt flås, jag har dessa innerfilter själv i mina kar men inte hos bettorna då cirkulationen i vattnet blir på tok för stark, så jag råder dej faktiskt att skaffa ett eget kar till din hona. Som Betta redan sagt så är sanden i karet för ljus och belysningen för stark, bettorna vill ha mera dämpat ljus pluss att det är på tok för lite växter i karet för dess storlek.
Om du vill så kan du få några plantor av mina Limobium laevigatum "Froggbite" som är en flytväxt som hannarna mycket gärna bygger bon under, skicka Pm i så fall så ordnar vi det :)
Peckoltia

Inläggav Berras_Matte » ons 14 sep 2011, 19:36

Kan bli lite problematiskt, bor i Skåne och besöker Göteborg alltför sällan.

Men jag matade med artemia nu och det blev stor succé för alla.
Min första kampfisk, blå hane (Berra I), bodde i det här och hade aldrig problem med färgen.
Sen är det klart, tycker också att mygglarver är för stora för kampfiskar.
De kan få äta upp den, men det lär fortsättas med artemia för all framtid

Filtret jag har går att reglera på så lågt som möjligt. Vet inte om jag kanske borde skaffa mörkare grus
och mer växter sade du. Kanske skulle ordna en egen bettabox åt Lotta, det gäller bara att hon trivs i den.
Hade Berra II Crowntail inte bott i nanot hade hon fått bo där, men jag får lösa det på något sätt
/Hälsningar

Berra och hans matte
Användarvisningsbild
Berras_Matte

Inläggav Berras_Matte » ons 14 sep 2011, 19:37

Hur ofta skall jag mata, förresten?
/Hälsningar

Berra och hans matte
Användarvisningsbild
Berras_Matte

Inläggav Betta » tor 15 sep 2011, 08:43

Mygglarver är absolut inte för stort för en kampfisk.. Jag menade snarare att mata absolut inte med RÖDA mygg för annars kommer du ha döda fiskar ganska snart.

Vad menar du med att ha henne i en bettabox?

Ja köp svart grus och myycket mer växter, gärna höga växter som bli väldigt buskiga :)

Mata minst 2 gånger om dagen eller helst 3 gånger :)
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav Berras_Matte » tor 15 sep 2011, 11:47

De har fått middag nu också, men inte så mycket.

Röda mygglarver är det enda jag har nu, förutom artemia, som frysfoder.
Men kuhlii-ålarna kan få dem, de gillar sånt.

I alla fall, har ingen större lust att byta ut stenen (efter två helbyten), men vad gör man?
Svart SAND blir nog bäst, kuhlii gillar ju sand bättre än sjösten (älskar svart färg, förstår inte varför jag inte valde svart botten från början)

Har nu lagt i växtmedel, växterna växer till sig väldigt fort och kan bli riktigt stora.
Har förstått nu att ljuset är på tok för starkt. Lotta fick tillbaka färgen när jag hade locket öppet ett tag.
Det får stå så nu tills vidare. Men finns det svagare lysrör?

Bettabox - har inte plats till fler akvarier i huset, vet inte vad jag skall göra och föräldrarna (bor hemma, 21 år) gillar inte att jag har två st ens. Har akvarier i de enda rum man kan ha dem i (köket och mitt sovrum). Vardagsrummet och hallen har parkettgolv, resten är plastgolv.

Sen verkar det som om Lotta mestadels är mobbad, inte minst av siamesiska algätarna.
/Hälsningar

Berra och hans matte
Användarvisningsbild
Berras_Matte

Inläggav Betta » tor 15 sep 2011, 16:32

Ja du får passa så ingen annan fisk äter dom isf..

Sand är inte bra, det kan kväva växternas rötter och då slutar det med att alla växter dör. Vore jag dig så skulle jag köpa lysrör med lägre watt eller med ett annat ljus (alltså inte vitt ljus) eller köpa flytväxter som tex musselblommor av någon (tex mig) som täcker minst 50% av ytan. Sen skulle jag köpa svart grus som bara täcker ca 2 cm åvanför det grus du redan har nu (då behöver du inte byta bort allt och röra runt så mycket). Sen köpa mer buskiga växter och även mindre växter som kan täcka bottnen. Det kommer alla dina fiskar att gilla :)

Du får tänka på att siameserna blir 15 cm så de kommer nog behöva större kar i framtiden (vet inte riktigt hur många liter ditt är på nu dock).
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav Berras_Matte » tor 15 sep 2011, 17:02

Mitt befintliga akvarium är på 60 l, så det fattas 40 l till 100 - som siameser vill ha
men när jag har möjlighet och plats skall jag uppgradera akvariet
har en ancistrus också, Malin, trivs ganska bra fortfarande

Känns lugnande att bara behöva lägga ett svart lager över det ljusa 8-)

Var bor du förresten?
Jag bor utanför Lund
/Hälsningar

Berra och hans matte
Användarvisningsbild
Berras_Matte

Inläggav Betta » tor 15 sep 2011, 20:30

Ja jag tyckte det såg litet ut för mina två stora siameser på 15 cm i mitt 180 L, dessutom så är dom så dumma med varandra när de blir äldre så jag lämnade in ena till en privat djuraffär där den nu bor i ett 250 L ;)

Ja grustäcken åvanför måste ju vara iaf minst 2 cm eftersom när du slamsuger så kan du ju inte dra ner i det lagret under för då får du en blandning mellan rosa och svart ;)

Jag bor i Sundsvall :)
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav Berras_Matte » tor 15 sep 2011, 22:09

Mina två bråkar redan, de är inte så stora ännu
- de finns med på bilden. Men de är enormt duktiga på att hålla rent

Innan jag hade dem hade jag black molly, svarta,
men Berra I jagade dem så fort det blev mörkt.
Borde ha köpt dem i annan färg. Men så bytte jag till algätarna och Malin

Endlers guppy kanske skulle fungera lika bra till att hålla rent.
Deras naturliga uppgift är ju att äta alger.

Men vi får se först om jag kan uppgradera akvariet, jag är ren nybörjare bara
/Hälsningar

Berra och hans matte
Användarvisningsbild
Berras_Matte

Återgå till Frågor & svar om Siamesisk kampfisk