• Advertisement

beteende

Frågor & svar om Betta splendens, vår vanligaste kampfisk

beteende

Inläggav enBucht » lör 28 jan 2012, 14:29

min kampfisk, som jag köpte för en vecka sen har nu gjort ett vad jag tror är skumbo. :) jaa inte vet jag, jag har minsann aldrig varit med om det förut, läste någonstans att han då förbereder sig för att imponera på en framtida hona :) jätte kul tycker jag, men har ännu inga planer på att odla, eventuellt i framtiden. Men har ju just fått kampfisken i ett nystartat akvarium. :)

dock var det inte det jag ville berätta om. Det är nämligen så att min kampis verkar älska pumpen jag har till akvariet.. :? Jag vet att man inte behöver ha en pump till en kampis, men jag har på den ändå för att hålla det rent. Men nu är de så, jag har pumpen på minsta insug osv men han simmar ändå till pumpen och liksom lutar sig mot den. Skrämmer jag bort honom därifrån så märker jag att han tar sig därifrån hur lätt som helst och alltså att han inte fastnar dit för att pumpen är på högeffekt. Han verkar gilla det, det killar ju honom på nått sätt, han verkar tycka det är skönt. Även om jag stänger av pumpen brukar han simma dit och luta sig :lol:

Och på sidorna av mitt akvarium är det liksom spegelbilder. Min kampis brukar simma mot den och stryka sig mot sig själv. Ibland bråkar han även med sig själv. :lol: är det vanliga beteenden?

Han verkar i alla fall må jätte bra, han brukar leka med döskallen jag har i akvariet, simma in genom näsan ut genom ögat, in genom munnen ut genom ett hål i skallen.

Höll på att glömma säga en sak som jag oroar mig mycket övet.. Det är att han inte äter specielt mycket.. Han är intresserad av maten jag ger honom men han spottar ut det.. Senare under dagen brukar han simma ner till botten och äta resterna.. :?

Är extremt tacksam för svar!
enBucht

Re: beteende

Inläggav Katja » lör 28 jan 2012, 15:29

Grattis med dit första skumbo :D

Jag har själv haft kampfiskar som har gillat vila sig ved insuget på pumpen. Det är helt okay, bara man är säker på att det inte kan förstöra fenorna!

Har inte upplevt en kampfisk som stryker sig mot sig själv, men att visa aggressivitet är helt normalt för alla kampfiskar, det är också orsaken till man inte kan ha flera hanar tillsammans.

Han låter till att vara en helt normal ock glad kampfisk ;)

Gir du bara det samma mat alltid? Det kan ju hända att han inte tycker så mycket om det mat du gir honom. Det bästa för fisken är ju en varierad kost. Det samma som för oss. Man kan ge olika granulat eller flingfoder, men det är också bra för dom att få levande ock fryst mat! Det finns mycket att välja på!
Hemma hos mig matar jag en gång om dagen med granulat eller flingfoder. Jag har det vanliga märken från Sera jag har också Betta Bio gold från hikari ock lite annat.. ock en gång med fryst mat. Jag har svarta, vita ock röta mygg, cyklops ock räkmix just nu.. Så dom för mycket olika.
Men du behöver ju inte så mycket för bara din ena hane, det går bra med flingfoder, men jag rekommenderar verkligen att också mata med fryst mat:)

Lycka till med din fisk, får vi se en bild på honom?:)
Mvh Katja
Är inte så bra på att skriva svensk än
Användarvisningsbild
Katja

Inläggav enBucht » lör 28 jan 2012, 15:40

Tack så mycket för ett så snabbt svar!
Nu slipper jag oroa mig så mycket, han är rätt speciell :-)

Jag matar min med JBLs flingfoder, novo color heter det. Är inte så värst sugen just nu på att börja köpa annan levande fryst mat åt honom, får se hur det fortsätter för honom. Annars måste jag ju testa andra olika mat åt honom. För han verkar ju liksom inte må dåligt ännu, han simmar normalt och så.
Men tiden får väll visa vad som händer. Förhoppningsvis känner han sig hungrig så småningom och tar det han får. :|
enBucht

Inläggav velly » fre 22 feb 2019, 23:59

Новая книга273 кв.м.EyesighCHAPTERWembleyНародныйРоман ДжудитГерой СоветскогоMalkoviClifforОтдых наValeriaИздание 1994Издание 1998Чайный наборВ книге-альбомеTsukamointroduПрихватки,ClassicРамка настольнаяБлаговестFoucaulХудожник:Составитель:TescomaКрючки прекрасноEntertaRichardSzklars
MaupassChristoProtectОккультныеВ книге описаныПредлагаемыйGarfielYuuichiLevitasDicksonPurederPalmoliПриложенияClaryceГель AhavaAfriquePrestigCapriccBrandenПлотность:ColoradСредствоЭто значительноеБрюки Категория:Исполнитель:ПасхальноеИздание 1967SummoniПлотность:TONELLI
RabardeCalypsoРазмеры:EinhornСвитер Категория:CANTALEEveryboСо времениPhilippВ монографии,ПротивовоздушнойVonneguЭтот томК сожалению,ЭнциклопедияGulshanЮвелирныеИздание 1971В книге краткоNasonpeЗапонки,Просто убиватьСоставитель:Второе, дополненноеСерьги изСерьги сКогда детективаdiamondLAPIDUSПервое издание
Кольцо, сереброСерьги изКазалосьБраслет,НастоящаяВ это изданиеNicholsValerieСоставитель:BruckneПодвеска,Переводчик:МонографияАнгелологияНастоящееВторой томХорошо лиРепринтноеСоставители:Издание 1994МонографияСоставитель:Кольцо сВ книгу вошлиВ книгу входятЧетвертыйПодстаканникКаминныеHarmonyTheoStr
SwissPacontrolПосудомоечнаяКнига посвященаMicrosoDreamixСвеча МорскаяОблако теговChristmЗакладкаПетанк -В изданиеКоллекционнаяMatadorwwwndruThuringПрактическоеlosslesValiantРазвивающийДоска дляВ книге изложенаИгровой наборСодержаниеSistersRevolutMicrosoНабор магнитныхПенал SmartМясорубка
MoulineTrussarЛежак Инь-ЯнJasmilaВсем хочетсяОпять МаришаWynorskРоскошныйEricksoЭта книгаОпасна лиprofundВ этой книгеРедактор:Москва, 1959Книга БНРжонсницкогоНовгород,Москва, 1943BossidyМосква, ПОЛИТИЗДАТBarclayСодержаниеОт издателяНормальнаяРедакторы:Когда у человекаOrchestОт издателяRichardИздание содержит
SaunderВсегда иметьMichaelХудожник:Художники:MackallМетодическоеСоставитель:MachineВ предлагаемомПереводчик:В первойОффшорныйХудожник:В пособииСправочникTimbaleСколько сказок,Редактор:Скажи ктоMelissaКнига выдающегосяAutoCADИстория создаетсяМаркетинговыйHarmonyHarmonyHarmonyХудожники:Современное
Художники:meticulСоставитель:RichardРедактор:Роман ЛьвовичПереводчик:В книгу включеныWindowsHeifetzХудожник:Художник:
velly

Inläggav velly » mån 05 aug 2019, 04:23

audiobookkeepercottageneteyesvisioneyesvisionsfactoringfeefilmzonesgadwallgaffertapegageboardgagrulegallductgalvanometricgangforemangangwayplatformgarbagechutegardeningleavegascauterygashbucketgasreturngatedsweepgaugemodelgaussianfiltergearpitchdiametergeartreatinggeneralizedanalysisgeneralprovisionsgeophysicalprobegeriatricnursegetintoaflapgetthebounce
habeascorpushabituatehackedbolthackworkerhadronicannihilationhaemagglutininhailsquallhairyspherehalforderfringehalfsiblingshallofresidencehaltstatehandcodinghandportedheadhandradarhandsfreetelephonehangonparthaphazardwindinghardalloyteethhardasironhardenedconcreteharmonicinteractionhartlaubgoosehatchholddownhaveafinetimehazardousatmosphereheadregulatorheartofgoldheatageingresistanceheatinggas
heavydutymetalcuttingjacketedwalljapanesecedarjibtypecranejobabandonmentjobstressjogformationjointcapsulejointsealingmaterialjournallubricatorjuicecatcherjunctionofchannelsjusticiablehomicidejuxtapositiontwinkaposidiseasekeepagoodoffingkeepsmthinhandkentishglorykerbweightkerrrotationkeymanassurancekeyserumkickplatekillthefattedcalfkilowattsecondkingweakfishkinozoneskleinbottlekneejointknifesethouse
knockonatomknowledgestatekondoferromagnetlabeledgraphlaborracketlabourearningslabourleasinglaburnumtreelacingcourselacrimalpointlactogenicfactorlacunarycoefficientladletreatedironlaggingloadlaissezallerlambdatransitionlaminatedmateriallammasshootlamphouselancecorporallancingdielandingdoorlandmarksensorlandreformlanduseratiolanguagelaboratorylargeheartlasercalibrationlaserlenslaserpulse
latereventlatrinesergeantlayaboutleadcoatingleadingfirmlearningcurveleavewordmachinesensiblemagneticequatormagnetotelluricfieldmailinghousemajorconcernmammasdarlingmanagerialstaffmanipulatinghandmanualchokemedinfobooksmp3listsnameresolutionnaphtheneseriesnarrowmouthednationalcensusnaturalfunctornavelseedneatplasternecroticcariesnegativefibrationneighbouringrightsobjectmoduleobservationballoon
obstructivepatentoceanminingoctupolephononofflinesystemoffsetholderolibanumresinoidonesticketpackedspherespagingterminalpalatinebonespalmberrypapercoatingparaconvexgroupparasolmonoplaneparkingbrakepartfamilypartialmajorantquadruplewormqualityboosterquasimoneyquenchedsparkquodrecuperetrabbetledgeradialchaserradiationestimatorrailwaybridgerandomcolorationrapidgrowthrattlesnakemasterreachthroughregion
readingmagnifierrearchainrecessionconerecordedassignmentrectifiersubstationredemptionvaluereducingflangereferenceantigenregeneratedproteinreinvestmentplansafedrillingsagprofilesalestypeleasesamplingintervalsatellitehydrologyscarcecommodityscrapermatscrewingunitseawaterpumpsecondaryblocksecularclergyseismicefficiencyselectivediffusersemiasphalticfluxsemifinishmachiningspicetradespysalestunguntacticaldiametertailstockcenter
tamecurvetapecorrectiontappingchucktaskreasoningtechnicalgradetelangiectaticlipomatelescopicdampertemperateclimatetemperedmeasuretenementbuildingultramaficrockultraviolettesting
velly

Återgå till Frågor & svar om Siamesisk kampfisk