• Advertisement

Hane och hona förlorat fenorna

Frågor & svar om Betta splendens, vår vanligaste kampfisk

Hane och hona förlorat fenorna

Inläggav Sockertopp » tor 18 apr 2013, 03:40

Köpte en jättefin hane och en hona - Båda klarade sig i cirka en vecka, sedan förlorade de båda sina fenor. Honan var blå med lite grönt i sig, Hanen var Blå/röd/grön, riktigt fin. Köpte samtidigt en vit hona, som har klarat sig utan några som helst problem, helvit med lite rött och svart på fenorna.

Det verkar som om vitt och svart går hem hos mina nuvarande fishes, kan ni peka mig in the right direction när det gäller en svart kampfiskhane, eller i värsta fall, en vit? Vet att det kan vara lite tricky att få tag i en svart hane, men jag är villig att betala. So give it your best shot!
Sockertopp

Re: Hane och hona förlorat fenorna

Inläggav Tobias_r » fre 19 apr 2013, 20:12

Kampfiskar ska inte va i samma burk,om det inte är extremt stort!
Du släppte 3 st i samma akvarium?
Tobias.L
Tobias_r

Re: Hane och hona förlorat fenorna

Inläggav Taynie » lör 11 maj 2013, 20:46

När de har gått ihopa så har de förmodligen bitit av varandras fenor. Men när det hänt så kommer där också lättare fenröta, som gör att fenorna försvinner.

Det är itne alltid det går att ha en hane med honor. men akvariummet ska vara minst 54 liter för att där ska vara en någorlunda stor chans föra tt det ska lyckas. Dock vill jag råda dig till at ha hanen för sig själv, så han får behålla sina fina fenor, og så har 5 honor i et 54 liters akvarium. Är akvariummet större kan du ha fler :) Anlednignen till att du borde ha minst fem honor är för attd e också kan vara stygga vid avrandra, men är de fem elelr fler så går det inte alitd ut över samma fisk. Ska du dock försöka ha en hane med honor, borde du satsa på en 2-4 honor, då honorna kan gadda ihop sig emot hannen. För få honor, så får hannen skadat dem för mycket. Honan kan ju också välga att gå efter den andra honna, så 3 är nog det mest ideela. Men altså minimum 54 liters akvarium ifall du ska ha mer än en fisk i baljan :)

Känner inte till nått ställe med svarta eller vita kampfiskar, men får hoppas på att någon anna gör. Annars är det nog import som gäller för att få tag på en.
Taynie

Återgå till Frågor & svar om Siamesisk kampfisk