• Advertisement

Hane och flera honor?

Frågor & svar om Betta splendens, vår vanligaste kampfisk

Hane och flera honor?

Inläggav Kajan » ons 12 jun 2013, 20:53

Hej!
Är ny här på forumet. Har för något halvår sedan skaffat en grönblå kampfisk. Otroligt vacker. Han har tidigare gått ensam med ett par 2 cm stora ancistrusyngel i ett 30 liters akvarium. Nu har ett lite större, 54 liters akvarium införskaffas och han har i förrgår fått flytta dit. Är naturligtvis sugen på att släppa i någon/några tjejer till honom. Är det bra att ha flera honor eller bara en eller är det bästa att avstå honor och bara ha hanen? Har ett något oklart minne från jag var barn att någon hona blev dödad av en hane.
En annan undran är om någon vet om det är okej att ta rötter från vår natur och i så fall vilka sorter och hur man ska behandla dessa innan man stoppar dem i akvariet?
Kajan

Re: Hane och flera honor?

Inläggav Han » sön 16 jun 2013, 11:32

Hej och välkommen till kampfisk.se :)

Jag skulle inte rekommendera att ha honor och hanar tillsammans, det kan, som du redan nämnt sluta illa då antingen hanen stressar ihjäl en ensam eller två honor, eller honorna går på hanen. Personligen har jag aldrig honor och hanar tillsammans förutom vid parning och under uppväxt. Sen finns det så klart de som lyckas utmärkt med det och har gjort så i många år, så beror garanterat på individerna, men inget jag skulle riskera, då är det trevligare att bara ha din fina hane. :)

Man ska vara noga med att koka rötter som man tar från naturen och avlägsna föroreningar osv. Träd du ska undvika är alla dem med kåda, så gran, tall etc, innehåller ämnen du inte vill ha i ditt kar.

Hoppas detta är till lite hjälp,
/Han
Användarvisningsbild
Han

Återgå till Frågor & svar om Siamesisk kampfisk