• Advertisement

Hjälp fort!!

Frågor & svar om Betta splendens, vår vanligaste kampfisk

Hjälp fort!!

Inläggav hokuspokus » tor 13 jun 2013, 17:01

Hej, igår såg jag kampfisk bebisar i mitt akvarium och idag när min kompis var är så ser vi 3st och fångar upp
YTTEP-YTTE-SMÅ!
Vad ska vi göra nu?
Vad äter dem?
Vart ska dem bo?
Hjälp jätte gärna, TACK! ;) ;)
hokuspokus

Re: Hjälp fort!!

Inläggav Han » sön 16 jun 2013, 11:51

Hej där! :)

Hoppsan, ja, sånt händer ju ibland om man har honar och hanar tillsammans, sällan några av ynglen klarar sig undan från att bli uppätna av mamma och pappa dock.

Om du vill att de ska klara sig och växa upp hade jag först och främst fångat dem och flyttat över dem i ett annat kar/behållare där de kan få vara utan att bli uppätna.

Vill bara förvarna om att det är rätt så mycket jobb med att föda upp friska kampfiskyngel och det är stor risk att så få yngel inte kommer att klara sig.

När de är i den här åldern (runt 1 vecka nu eller så?) ska de gärna få nykläckt artemia 4 gånger om dagen (inte mer än de hinner äta upp på ca. 1o min), man köper artemiaägg i zooaffär eller online. Här är en guide på hur man enklast möjligt kläcker artemia:

http://hem.passagen.se/mysmicke23/det_e ... iaagg.html

Tills dess kan du ju testa att mata dem med t.ex. Liquifry no 1, då jag misstänker att de är rätt små ännu, aldrig provat detta själv, men vet andra som använder det i början.

Här är början till en guide om kampfiskodling, står en del angående karstorlek etc.:
http://www.kampfisk.se/viewtopic.php?f=16&t=113

Jag brukar starta med mina yngel i ett 50 liter, det är lättare att hålla god balans i ett lite större kar än ett 20 liters.

Hoppas det var till lite hjälp i alla fall, bara att fråga på om det är något du behöver hjälp med,
/Han
Användarvisningsbild
Han

Återgå till Frågor & svar om Siamesisk kampfisk