• Advertisement

Nybörjare! Hjälp :(

Frågor & svar om Betta splendens, vår vanligaste kampfisk

Nybörjare! Hjälp :(

Inläggav psychopuman » tis 08 okt 2013, 12:12

Hejsan! Mitt namn är Natalia och jag bor i Malmö.
Jag har en hund och en katt, men igår när jag och mamma var inne i djuraffären (för att köpa mat till katten) fick jag syn på en underbart vacker röd kampfisk. Det var den ända kvar av den sorten och han var inne i ett enormt akvarium (jämfört med han) tillsammans med minst 200 fiskar som var 1/3 så stora som han.
Så klart övertalade jag mamma att köpa han då jag förälskade mig i denna skönheten direkt!
Det ända problemet är att jag inte kan så mycket om fiskar, väldigt lite om kampfiskar för den delen..

Hade uppskattat all tips ni kan ge! Har ju läst lite på grunderna att tex den inte gillar för mycket utrymme och så, men vad kan ni ge för råd för att min Nathaniel (som jag döpte honom) ska må som en kung?
Kan man köpa något fiskgodis till han?
Vilka slags växter ska jag fokusera på?
Är det sant att de föredrar/klarar av att vara ensamma? (han ser ju så ensam.. ledsen ut :/)
Och när ni ser på bilden, vad är han för typ av kampfisk? Trodde nämligen att det bara hette kampfisk men tydligen så finns det olika sorters kampfiskar... blir helt förvirrad :(
Kan man lära dem tricks? För vet att man kan lära guldfiskar ett och annat men har ingen aning om dessa möjligheter finns för kampfisken.

Som sagt jag kan typ inget så ber om ursäkt ifall någon fråga anses som "dum"...
Bilagor
1390776_10151699984203730_1839798224_n.jpg
En bild på helheten
72675_10151698633768730_17066936_n.jpg
En närbild på Nathaniel
559474_10151698635053730_1851790791_n.jpg
Ännu en närbild
The show must go on! <3
Användarvisningsbild
psychopuman

Re: Nybörjare! Hjälp :(

Inläggav Smirre » tis 08 okt 2013, 18:49

Skall se om jag kan hjälpa dig lite!
Det är en vacker veiltail du har..det är den vanligaste sorten,men dom är väldigt vackra!
Sen kampisar kan vara lika sociala som aggresiva så det skiftar,men han är nog inte så ledsen som det ser ut!
När det gäller växter så gillar dom det mesta,men dom har en förkärlek får "späda"växter eftersom dom gärna nyttjar dom till "bobygge"
Skulle du mot förmodan skaffa en hona till honom så se till att det finns gömställen till henne,hon blir annars väldigt stressad eftersom hannen kommer att jaga henne!
Sen att lära han ngt bör jag hålla osagt om det går,men han lär bergis känna igen dig efter ett par dagar!
Ps.vid tillfälle så byt bort din guldfiskskål..den e inte så poppis för fisken!

Är det ngt så bara fråga! ;)
Smirre

Inläggav psychopuman » ons 09 okt 2013, 16:25

Smirre skrev:Skall se om jag kan hjälpa dig lite!
Det är en vacker veiltail du har..det är den vanligaste sorten,men dom är väldigt vackra!
Sen kampisar kan vara lika sociala som aggresiva så det skiftar,men han är nog inte så ledsen som det ser ut!
När det gäller växter så gillar dom det mesta,men dom har en förkärlek får "späda"växter eftersom dom gärna nyttjar dom till "bobygge"
Skulle du mot förmodan skaffa en hona till honom så se till att det finns gömställen till henne,hon blir annars väldigt stressad eftersom hannen kommer att jaga henne!
Sen att lära han ngt bör jag hålla osagt om det går,men han lär bergis känna igen dig efter ett par dagar!
Ps.vid tillfälle så byt bort din guldfiskskål..den e inte så poppis för fisken!

Är det ngt så bara fråga! ;)

Tack så mycket!!! :D
Jo den skålen är bara temporär :) Vill såklart han ska trivas så bra som möjlig + bättre haha :D
Älskar djur och fiskar är inte något undantag heller inte insekter för den delen haha!
Nu är det så att han inte vill äta, han typ stoppar in det i munnen och spottar sedan ut det (Betta Mix), tänkte han kanske ej gillade det så jag gick direkt och köpte frysta räkor (tror jag iaf jag fick då det ser ut som en brun fryst sörja) men han gjorde samma sak där :/
Har även försökt att blåsa så maten rör sig och det ser ut att bli en lek för honom då han börjar jaga det men hanåt ändå inte det, senare både läste jag och fick råd av han som ägde butiken att jag ska låta bli att mata Nathaniel i ca 3 dagar och sedan försöka igen men det känns jobbigt (som om jag straffar han eller något)..
Läste att kampfiskar behöver protein och att de är köttätare (förstår ju att man menar räkor och liknande och inte sådant som kor och så haha) men jag var bara tvungen att försöka en grej..
Vi har sånt malet kött i burk från polen, de e typ som leverpastej fast att det ej är lever utan rent kött så jag tog en pytteliten (bokstavligen talat liten, knappt en millimeter) med naglarna och lät den sjunka ner i skålen och han kastade sig över den och åt den direkt utan att spotta ut det...
Har nu letat som en dåre för att se om de kan äta det eller om det på något sätt är skadligt men hittar inget om det :/
Du kanske vet? Eller någon annan som råkar läsa detta kanske? =/ Har ju inte gett honom mer efter det testet, vill inte riskera att ge honom något ifall det finns en möjlighet att det tar död på han :/
The show must go on! <3
Användarvisningsbild
psychopuman

Inläggav Hyppe » tor 10 okt 2013, 12:40

Hej och välkommen till Kampfisk.se !

Vill du kolla om du kan hitta din "betta mix" mat på nätet och länka till den så jag får se vad den innehåller.

Förövrigt är alla rovfiskar väldigt kräsna på "ny" mat. De råd du fått är helt rätt, mata inte fisken alls de första 3-5 dagarna .. dels har fiskarna oftast dålig aptit och dels får du lättare dåliga (dödliga) vattenvärden vid uppstart av ett akvarium om du försöker mata fisken och allt sjunker till botten för att dom/den inte äter upp maten. Nybörjare mata ofta sina fiskar på tok för mycket överlag vilket leder till något som heter "nitrit" som är gift för fiskarna. De flesta fiskar kan gå en vecka (t.o.m mer) utan mat utan att ta skada.

1. Avvakta ett par dagar till utan att mata.
2. Testa igen med det foder du köpt, enkel regel vid fodringen, se till att fisken äter all mat du stoppar i inom 1 minut. Flyter något kvar efter det eller sjunker till botten har du matat för mycket. När man som du har ny fisk och vill se om den äter alls prova enbart med ytterst lite för att se om det finns intresse alls.

Angående maten du testat så är den TROLIGEN inte farlig. Men du bör hålla dig till specialfonder för kampfisk som nybörjare.

Och sist men inte minst, köp INTE en kampfiskhona och stoppa i ett sällskapsakvarium som du har. Detta är endast rekommenderat vid avling. Både hona och hane blir mycket stressade och vid avel har man både hona och hane max några dagar ihop.

Återigen välkommen och har du mer specifika frågor kolla om du kan lägga dessa i nya trådar i rätt avdelning på forumet så kommer fler ha nytta av svaren :)
Användarvisningsbild
Hyppe
Site Admin

Inläggav Smirre » tor 10 okt 2013, 21:03

Är jätteglad att du ställer frågor/undrar :P "berömmer"
Hyppe har alldeles rätt i det han säger!
Ngt du kan köpa hem är fryst mat,finns i nästan alla djuraffärer!
Typ artemia,infusorier tex kostar ca en tjuga paketen med ca 30/40 kuber..
Du har ju bara en "än" ;) så bara ge han en liten hörna av kuben..Det kommer att räcka jättelänge en pkt!
Redworms o blackworms...köp inte dom..dom gör mer skada än nytta!

Men var inte orolig för Nathaniel,det kommer att gå bra skall du se!
Smirre

Inläggav psychopuman » fre 11 okt 2013, 14:17

Tack så mycket Hyppe och Smirre!

Var i affären idag och köpte vattenpest (då jag läst de ska gilla dem), artemia (som Smirre rekommendera, har läst att de ska gilla det och att de får starkare färg a det) köpte även ny "sand" (mer typ småsten i svart och vit, men det bryr de sig väl inte om hoppas jag?) och sist men inte minst så rådde hon i affären mig att köpa Bio Nitrivec, det är några rengöringsbakterier :)

Nathaniel kommer mest antagligen bara ha sällskap av mig (och mamma) då jag läst det ena och det andra och vill inte ta risken att han eller en nykomling kommer till skada :/

Tack för berömmelsen men jag är bara tacksam för att ni svarar! :D Var orolig över att jag ej skulle få några svar :/
Vill bara som sagt att han ska må så bra de går! :)

Så mina frågor:
1. Vattenpesten ett bra val?
2. Försäljaren sa att jag bara skulle doppa artemian i akvariet och sedan ta upp det, räcker det att göra så?
3. Spelar sandens/stenarnas färg någon roll för kampfisken?
4. Bio Nitrivec, är den bra?
5. Kan man köpa någon typ av leksaker till honom?
6. Och till sist, vad kan jag använda som godis? (Till helgerna då även hunden och katten får godis och allmänt när jag lär han saker och han gör rätt)

Har hemma BettaMix (har fixat bild och länk), frysta räkor och nu även artemia :)
Ska försöka komma ihåg att lägga frågorna i andra trådar :)
Bilagor
920236.jpg
http://djurmaxi.se/fiskfoder-betta-mix-p-12231.html
The show must go on! <3
Användarvisningsbild
psychopuman

Inläggav Smirre » sön 13 okt 2013, 12:51

Så mina frågor:
1. Vattenpesten ett bra val?
2. Försäljaren sa att jag bara skulle doppa artemian i akvariet och sedan ta upp det, räcker det att göra så?
3. Spelar sandens/stenarnas färg någon roll för kampfisken?
4. Bio Nitrivec, är den bra?
5. Kan man köpa någon typ av leksaker till honom?
6. Och till sist, vad kan jag använda som godis? (Till helgerna då även hunden och katten får godis och allmänt när jag lär han saker och han gör rätt)

1. Ja vattenpesten e helt ok!
2.Jo man kan göra så,men när du har doppat artemian ett par ggr o fryser om den så kommer du till sist att bara ha is.skrapa hellre "kuben med en kniv eller ngt!

3.Ta vilken färg du föredrar! Jag var korkad en gång o tog vit,sen lekte dom o hannen försökte samla upp den vita grusen för han trodde det var äggen! Men du har bara hannen så det spelar ingen roll...
4.Ja nitrovecen e bra..
5.Njae leksaker finns det väl inte,dock gillar vissa av mina kampisar att simma in i "strömmen" av pumparna!

6.Nu talar jag av egen erfarenhet så jag kanske inte har helt rätt!
Djur och mina systrar har inget tidsbegrepp så vilken dag du belönar dom spelar nog ingen roll!
Fiskar kan inte läsa almenackan o mina systrar kan inte klockan! :mrgreen:
Smirre

Inläggav Nellie11 » sön 22 dec 2013, 22:00

Nu har det ju gått ganska lång tid sen du frågade, men jag har lärt min kampfisk att simma genom en ring! Jag har gort den av en piprensare (en mjuk) och försökt få honom att simma genom den och när han klarar det så får han (lite) mat! Efter ungefär tre dagar så simmar han genom ringen så fort jag sätter ner den, och verkar tycka att det är kul! :)
Nellie11

Inläggav Tildan kampfisk » tor 04 dec 2014, 21:26

Gud vad coolt! Många brukar säga "En fisk har inte mer en 3 sekcunders minne" :shock: Så är det inte!
Min hanne brukar föröka döda sig själv genom att spegla sig i glaset på akvariets sida. eller så simmar han mot strömmen från vatten pumpen :D
Dragons And Bettas! What Is The Diffrent?
Tildan kampfisk

Återgå till Frågor & svar om Siamesisk kampfisk