• Advertisement

Kampfisknybörjare

Frågor & svar om Betta splendens, vår vanligaste kampfisk

Kampfisknybörjare

Inläggav eddemannen » sön 13 okt 2013, 23:03

Hej är ny på detta forum. Har blivit helt förälskad i kampfiskar men har lite frågor!

Just nu har jag: 240L Sällskapsakvarium (Praktbotier,Albinopansarmal,Plecomal,Black ghost,Tetror,Guramis,ciklider(2små fredliga, tror det är fjäril), mollys och även guppies

Har hört blandade saker angående guppies med kampfiskar, har en kompis som hade sin kampfisk med guppies utan problem och dem guppisen hade ruggiga fenor.

Har även: 60L kommande räkakvarium(får räkorna imorn) just nu går det en liten guldancistrus och några guppies men inkommer alltså 15St blue pearls.
Har lite erfarenheter om akvarium eftersom har vart uppväxt med det men har tänkt att starta egna nu vilket jag har gjort akvariumen har varit igång i över 1 månad nu utan problem med nitrit eller annat :)

Nu till den viktigaste frågan, Skulle jag kunna skaffa 2-4 Kampfiskhonor och en fin hane till det stora akvariet?
Utan att hanen pasar ihjäl honorna. Vet inte fall dem funkar med dem fiskarna som är i nu men då plockar jag helt enkelt ut dem fiskarna kampfisken inte fungerar ihop med. Och löper jag ngn risk med att kamphanen skulle kunna para sig med en hona så jag får massa yngel i akvariet jag måste ta hand om?

Tacksam för svar! :)

Mvh Eddemannen, :D
eddemannen

Re: Kampfisknybörjare

Inläggav Hyppe » tis 15 okt 2013, 14:36

Hej Edde!

Många frågor på samma gång.

Finns nog inga riktigt säkra svar här, men börja med att köpa en hane och testa han med dina guppys.
Stoppa inte ner kamp ihop med räkor! kamp äter räkor (kan i vissa fall fungera men rekommenderar inte att testa)
Försök undvik hanar ihop med honor, dock har du 200l och mer fisk i karet vilket gör att även detta kan fungera ok.

Testa och återkom med resultat!

Ps du behöver inte oroa dig för att de ska para sig i ditt akvarium, då har du extrem tur (otur ;)).
Användarvisningsbild
Hyppe
Site Admin

Re: Kampfisknybörjare

Inläggav eddemannen » ons 16 okt 2013, 14:14

Tack för svaret :) vet inte riktigt hur jag ska göra. Det lilla är inget att tänka på eftersom jag har räkor där i och att det är 24grader. Det stora har jag ju så mycket andra fiskar och jag undrar verkligen fall en hånar skulle passa in där :/ annars är det väll ett gäng honor till det stora. Men dem är ju två klasser för sig hanarna är ju så snygga!
eddemannen

Återgå till Frågor & svar om Siamesisk kampfisk