• Advertisement

Ledsen kampfisk?

Frågor & svar om Betta splendens, vår vanligaste kampfisk

Ledsen kampfisk?

Inläggav Pepsi99 » sön 05 jan 2014, 22:21

Hej! Jag heter Sofia och är 14 år och är sjukt intresserad av fiskar! Pappa och jag sköter vårt 120 liters akvarium med hittills 18 fiskar. Vi har 4 mollys, 6 fembandsbarber, 2 malar, 1 kampfiskhane och 5 andra barber ( vet ej vad de heter ). Igår köpte vi kampfisken och de 5 barberna då vi ville ha lite mer färg i akvariumet. I affären såg de väldigt ledsna ut, de simmade inte runt och så utan de stod mest i ett hörn fast vattnet var rent och inga sjukdomar syntes till. När vi stoppade ner fiskarna efter en stunds anpassning simmade barberna glatt runt och såg mycket gladare nu och var allmänt lyckliga.
Men kampfisken däremot ar ganska blyg. Han började med att gömma sig bakom pumpen, vi tog ut honom därifrån då han kanske skadas och satte fast pumpen lite mer mot glaset. Han är inte så livlig av sig som jag hade hoppats på (kan inte så mycket om kampfiskar). Han liksom la sig vid växterna vid ytan och såg allmänt ledsen ut. Hon som jobbade i djuraffären sa ingenting om någon speciell mat så vi antog att det var det vanliga flingfodret som vi ger de andra fiskarna varje dag. Vi avvaktade den kvällen med att ge de mat pga stressen. Nästa dag gav vi de mat, endast lite så att de andra fiskarna kunde få. Barberna åt av maten och hade inga problem men kampfisken åt däremot ingenting. Han lägger sig vid hörnen och verkar nästan sjuk. Han har fin färg och har inga parasiter som våra fiskar för länge sedan har haft.

Vad gör vi för fel? Eller är de så?
Ska vi ge de något speciellt foder? Vi har frysfoder med maskar och sånt som jag tänkte ge de imorgon.
Är han så pga stressen?
Kommer han bli bättre?

Kan sätta in bilder imorgon då de sover ;)
Pepsi99

Re: Ledsen kampfisk?

Inläggav Hyppe » mån 27 jan 2014, 15:02

Hej Sofia!

Hur har det gått med din fisk? Har du stor pump i ert akvarium, det kan isf vara en av anledningarna till att den söker sig till det lilla lugna vattnet som finns tex bakom pumpen.
Användarvisningsbild
Hyppe
Site Admin

Re: Ledsen kampfisk?

Inläggav Pepsi99 » mån 27 jan 2014, 16:48

Hyppe skrev:Hej Sofia!

Hur har det gått med din fisk? Har du stor pump i ert akvarium, det kan isf vara en av anledningarna till att den söker sig till det lilla lugna vattnet som finns tex bakom pumpen.

Hej! Nu lår han bättre och har börjat äta flingfodret. Pappa gick häromdagen till en djuraffär och frågade om vilken mat de äter. De sa att de inte äter något speciellt och om den i te äter dör den. Men flingfodret håller på att ta slut och ska försöka lura till mig lite mat :D han är nu mer aktiv och gillar att simma runt pumpen :) han simmar förbi i en snabb fart och pumpen puttar iväg honom. Han brukar göra då flera gånger :) annars äter han och så. Men har märkt att två av mina mollys har typ tappat en liten bit av bakfenan. Det är som om det har lossnat en liten bit. Alla är hanar och de brukar jaga efter varandra ibland men de biter inte på varandra vad jag tror. Kan det ha något att göra med den nya kampfisken? Förut hade de en hel fena och nu fattas det en bit...
Pepsi99

Återgå till Frågor & svar om Siamesisk kampfisk