• Advertisement

Kampfisk, hane + 2 honor

Frågor & svar om Betta splendens, vår vanligaste kampfisk

Kampfisk, hane + 2 honor

Inläggav Grishida » lör 13 sep 2014, 15:25

Hej,

Jag gjorde ett "spontant" köp i djuraffären idag. Köpte mig en vacker röd kamphane och 2st honor.
Har haft kampfisk en gång tidigare( ca 15 år sen) och han var själv. Har alltid haft den informationen om att kamphanar klarar sig själva men tjejen i djuraffären sa att jag skulle ha fler fiskar men att de inte fick ha stor "svans" och helst kamphonor. Nu när jag läst en hel del på forumet så börjar jag bli lite orolig att Kårnulf ska döda sina flickvänner.

Har nu ett akvarium på ca 20L, behöver jag ha ett större för att minska eventuell stress hos mina kampisar?
Hur ska jag göra om det t ex blir bebisar? Kan jag ha tjejerna i en skål i sånt fall tills bebisarna är "klara"?
har hört att hanen dödar honan efter parning och att det är han som lägger bo? :shock:
Det här med temperaturen, vad ska den ligga på i vattnet?
Har ingen pump just nu i akvariet, hur ofta bör jag byta vattnet?

Känns lite som att jag gjort fel med att köpa 2 honor...och är nybörjare då jag glömt allt från när jag sist hade en kampis.

Tacksam för all info och hjälp. :)
Grishida

Re: Kampfisk, hane + 2 honor

Inläggav Tildan kampfisk » fre 05 dec 2014, 20:24

Tjena! Vad jag har hört om kampfisk odling är att:

1. Hanen bygger ett skumbo, ha en nattlampa på avstånd.
2. Han jagar henne under uppvaktningen (Ha många gömställen annars kan hanen ge henna förmycket stress så att hon dör) :(
3.Han kramar ur henne äggen!
4. Hon flyter eller hamnar på botten och blir mycket trött låt henne vara kvar 1-2 dygn.
5. Ta ut henne och låt hanen sköta resten (Ingen matning under denna tid)
6.När ynglen blir frisimmande ta ur hanen! Han kan äta dom till frukost, lunch och middag ;)
7. mata dom efter typ en vecka (i alla fall när dom har munnar)

Är lite sen med detta :D
Maten får du läsa om själv :oops:

Ha glada yngel :mrgreen: :mrgreen:
Dragons And Bettas! What Is The Diffrent?
Tildan kampfisk

Återgå till Frågor & svar om Siamesisk kampfisk