• Advertisement

Mina kampfiskar

Visa upp dina fiskar för andra forums medlemmar.

Mina kampfiskar

Inläggav Bullen » tis 25 dec 2012, 20:17

Hej,
Första gången för mig här på forumet,tänkte visa upp mina två kampfiskar.
Bilagor
2.jpg
1.jpg
Bullen

Re: Mina kampfiskar

Inläggav Embra » tor 03 jan 2013, 00:38

vilka fina kampfiskar du har :)
Embra

Inläggav Suzanne » lör 05 jan 2013, 14:20

Snygga killar tänker du odla på dem?
Användarvisningsbild
Suzanne

Inläggav Bullen » mån 07 jan 2013, 23:04

Nej, känner mig inte riktigt redo för det.
Är helt nybörjare när det gäller kampfiskar,har nyligen köpt ett akvarium och då införskaffat dessa två.
Tyvärr så hittade jag min röda fina kampfisk död idag,redan igår såg jag att många av hans fina fenor var bortbitna.
Idag var alla fenorna bortbitna och han flöt omkring på bottnet.
I akvariet simmade förutom han även 6 kamphonor och 4 pansarmalar. Vet inte vad som kan ha gått fel eller vilken av dessa fiskar som kan ha skadat honom till döds.Saknar så himmla mycket denna fina röda kampfisk,trodde aldrig att jag skulle fästa mig så mycket vid en fisk. :(
Bullen

Inläggav Embra » tor 31 jan 2013, 12:05

Det är honorna som haft ihjäl honom till 100% Man ska inte ha honor och hanar ihop om det inte är för lek. Jag vet att alla zooaffärer säger att man ska ha minst 2 honor på en hane. vilket jag inte förstår alls varför dom säger. för de heter kampfisk av en anledning och de är rejält tuffa mot varandra. Jättetråkigt då du hade så jättefina hanar verkligen. om du nu ska börja om med kampfiskar så tänk på att varje hane ska ha ett eget hem. De trivs bäst så. det räcker med 20liter per hane. honorna kan du ha tillsammans. men hanarna ska ha eget. Det finns endast ett undantag som kan få kampfiskar att gå ihop honor och hanar som jag märkt av egen erfarenhet och det är om de är ur samma kull och växt upp tillsammans från början och under en lång tid etablerat sina revir. Men köper man hanar och honor i affären så har dessa fiskar redan gått ensamma under en lång period och då blir de väldigt tuffa mot andra artfränder om de släpps ihop igen. Regel nummer ett att tänka på! Hanar ska inte gå ihop med honor såvida de inte är uppmatade och redo för lek. Jättetråkigt att det blev som det blev med din jättefina hane. Men hoppas du lärde dej nåt och att det går bättre i framtiden!
Embra

Återgå till Kampfisk utställning