• Advertisement

grade a och grade aa

grade a och grade aa

Inläggav janne.j.j » lör 10 dec 2011, 10:01

Hej vet inte om detta kom under rätt kategori men jag kör här . Vad menas med grade a och grade aa ?
Mvh/Janne jimlis
janne.j.j

Re: grade a och grade aa

Inläggav Betta » lör 10 dec 2011, 12:37

Jag tror det är "kvalitén" på fiskarna. Om du har sett det på akvarietekniks hemsida där de både har "halmoon" halmoon grade A" och "halfmoon grade AA" så kan jag ju säga att dom inte vet mycket om vad de pratar om. Jag provade nyss beställa hem en "halfmoon hane grade AA" och fick en ganska ful blå hane som dessutom hade röda bukfenor (det bör inte blåa ha för att vara bra), jag köpte honom inte. Sen när stora uppfödare skriver det så kan det innebära något helt annat, för dom vet iaf vad de pratar om. Men jag tror det är att fisken är bra på i stort sett alla sätt, både fenmässigt och färgmässigt om man tänker avelsmässigt och uställningsmässigt.
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav JonteL » lör 10 dec 2011, 19:00

Betta har helt rätt. Det handlar om kvalitén på fisken, det vanligaste när man sätter "Grade: A och AA" är att man kollar på fenorna, färg och utställningskraven. Även avel, men den väger inte lika mycket, som jag har fatta det som. Och som Betta säger så ställer inte AT lika höga krav på sina kampisar som stora och kända uppfödare gör.
JonteL

Inläggav janne.j.j » mån 23 jan 2012, 16:34

Nä jag trodde med att det var fen kvaliteten för jag köpte en grade aa men det var inga perfekta fenor precis . Dock var det en halfmoon och fin färg . Jag pratade med at och dom hade ingen aning ,det var odlarna som namngav fiskarna . Tänkte kanske att det var färgen som dom menade med a och aa . För mej är det dock fenorna och utställnings kvalitet som gradering står för . Men eftersom du hade fått en blå med rött på fenorna så kunde det inte bero på svårigheten i odlade färger.
Mvh/Janne jimlis
janne.j.j

Återgå till Genetik - Allmänt