• Advertisement

delta tail

Diskussioner om fentyper och genetik på kampfisk.

delta tail

Inläggav eric » tis 11 okt 2011, 09:27

om man parar två delta tails, hur blir ynglenas fenor då?!
kan de bli HM?? :?:
eric

Re: delta tail

Inläggav Betta » tis 11 okt 2011, 11:23

De blir i bästa fall bara delta tail, beror på vad de har för bakrund. Har de veiltail bakgrund så kan det bli lite veiltail, har de superdelta gen så kan det bli några sådana. Är de från HM gen så kan det i bästa fall bli någon enstaka HM förutsatt att båda föräldrarna är från HM föräldrar. Annars så är det i princip omöjligt att få fram HM om fiskarna inte har det i generna.
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav eric » tis 11 okt 2011, 11:52

Är helt ovetande om bakgrunden, köpte honom i zooaffären... men köpte han som HM, men de visade sig inte va så! :x Personalen kanske antog att han kanske skulle bli en HM för föräldrarna va de!?
Vi får väl se vad ynglena blir för något!
eric

Inläggav Betta » tis 11 okt 2011, 14:37

Ja djuraffärerna har absolut inte aning om vad som skiljer de olika fenformerna åt. Jag beställde hem ett HM par en gång och honan hade inte ens HM bakgrund (man kan ofta se det på antalet "förgreningarna" i fekpennorna) och det sa jag till dom att HM ska ha 180 graderns vinkel stjärten och dom bara "jahaaaa, jasså, det visste jag inte... o.O"..
Men varför de tror dom är HM är för att de bestället hem dom som HM från grossisterna. Sen om de är det eller inte skiter väl djuraffärerna i så länge ingen märker det -.- Så chansen är nog ganska liten att din hane har HM gen om han är D för D är ovanligt i HM, det ska vara att det är en väldigt dålig HM gen du har fått tag på isf.
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav eric » ons 12 okt 2011, 08:29

De har dom verkligen inte, störigt när man ändå tycker att de ska kunna sånt! Men de handlar väl mest om att sälja för dom... :?

Som sagt, de ska bli intressant att se vad ynglena får för olika typer...och sen om man blir av med dem!:S
Du vet inte hur lätt de är?? Eller om djuraffärer tar emot och så??
eric

Inläggav Betta » ons 12 okt 2011, 09:16

Ja jag tror färgen är den som först och främst lockar folk att köpa. Sen kommer intresset för fenformen in hos dom som har hållit på med kampfiskar lite längre och odlar. Så jag tror det kan vara relativt lätt att få dom sålda, djuraffärer tror jag alltid tar emot kampfiskar , speciellt honor men då kommer du inte få pengar för dom och de kan liksom hamna hos vem som helst som inte kan nåt om kampfiskar.
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav eric » ons 12 okt 2011, 10:08

ja så är de nog!:P

Jag trodde man kunde få lite betalt iaf!:S
Är det lätt att sälja dom privat annars? Tänkte på när jag kommer para med mina vita Thailands importer längre fram!
Och som du säger, man vill faktiskt inte att fiskarna ska hamna hos vem som hellst!
eric

Inläggav Betta » ons 12 okt 2011, 10:42

Nä man får oftast inget betalt alls, det fungerar liksom inte med deras garantisystem osv.

Dina vita DT kommer definitivt att sälja bra, vitt är ju en populär färg ;)
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav eric » ons 12 okt 2011, 12:26

ok!:)
då bådar de ju gott!:D
eric

Inläggav Peckoltia » tis 18 okt 2011, 10:58

En undran bara, hur i hela friden kan personalen i zooaffären veta att föräldrarna är HM :? , jag menar, fiskarna kommer ju via grossister från odlare ofta i Indonesien m.mfl.

Förresten så har hade de 2 st snygga röda HM hannar på Herkules Zoo när jag var där sist, de hade en bred vit kant på stjärtfenan, vet inte om de är Butterfly men dom var fina men jag köpte ingen på grund av platsbrist här :)
Peckoltia

Inläggav Betta » tis 18 okt 2011, 17:48

Det är omöjligt för djuraffärerna att veta föräldrarna, som du säger Peckoltia så importerar ju grossister fiskarna från andra länder och grossisterna säljer sedan i sin tur till djuraffärerna.

Ja det heter Butterfly när de har vitt band på fenorna- Red butterfly HM var de alltså :)
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Återgå till Genetik - Fentyper på kampfiskar