• Advertisement

När börjar man mata sinna små yngel?

Foder för kampfisk och yngel

När börjar man mata sinna små yngel?

Inläggav Krippa » mån 26 sep 2011, 20:02

Som rybriken lyder så har ja fått små bebisar och undrar när är de dax för dom och äta? när ska man börja ge dom mat?

odlar artemior och har baby fling mat till dom just nu och har gett dom lite då och då men tror inte dom äter en:S
Krippa

Re: När börjar man mata sinna små yngel?

Inläggav Betta » mån 26 sep 2011, 21:50

Du kan börja mata med nykläckt artemia 3 dagar efter kläckning, ge rätt så mycket då de precis får in dom i munnen och har det lite svårt att fånga dom så är det lite artemia så får inte alla i sig nåt ;)
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav Krippa » tis 27 sep 2011, 17:59

Hur ofta ska man ge dom? varje dag? men har märkt att artemierna dör efter ett tag i "artemia odlingen" man kan inte ha dom där hela tiden? tips?
Krippa

Inläggav Betta » tis 27 sep 2011, 18:16

Man måste starta en ny odling artemia varje dag, jag använder mig av "glasslåde metoden" som gör att man inte får med några ägg alls. Jag matar mina yngel 3 ggr om dagen eller så fort jag ser att magen är tom igen.
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav Krippa » tis 27 sep 2011, 20:55

ja ha.. men hur gör man en sån? finns de nån guide på hur man gör en sån? kanske därför minna växer så segt? är de smidigt med den glass lådan? Petflaske gejen är rätt knepigt.. hur silar du ut dom från salt vattnet?
Krippa

Inläggav Betta » tis 27 sep 2011, 22:01

Ta en vanlig glasslåda på 2 L. Skär av locket på mitten och sätt ena delen på mitten av lådan så det blir som en avdelare och lämna ca 1-2 cm mellanrum till bottnen. Sen tar du 1 L vatten och 1 msk salt (jodfritt) och blandar det, häll ner det i lådan. Lägg sedan ner ca 1 tsk artemiaägg i ena delen av lådan, låt lådan stå varmt så vattnet blir ungefär 27-28 grader i lite mer än ett dygn. Sen lyser du bara med en lampa i den delen utan ägg så kommer den nykläckta artemian simma över dit sen är det bara att suga upp dom med en spruta eller pipett :) Men, tänk på att rengöra artemian väldigt försiktigt i en artemiasil inna du lägger ner dom i yngelkaret, för mycket salt är inte bra för yngel.
Sen gör du en ny låda varje dag, jag brukar ha två igång så jag hela tiden kan mata. När ynglena blir större så kommer du till slut behöva ha igång 3 eller 4 lådor som du skördar från, beroende på hur bra ägg du har.
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav Peckoltia » tis 27 sep 2011, 22:07

När jag fick mina larver för det är det dom är som nykläckta så ger jag dem infusorier på flaska, det gör jag sedan en tid kombinerat med nykläckt artemia, detta för att även de allra minsta ska få i sej något.
Jag använder en tom godisburk från affären som den är, jag har ingen skiljevägg då jag tyckte att äggskalen ändå hamnade på fel ställe, de åkte igenom på sidorna ändå. Jag har en artemiasil dom går att köpa i zooaffären, det är 4 silar i olika grovlekar men du ska använda den finaste, i den sköljer du artemian från saltvattnet innan du matar larverna "ynglen" :)
Jag sätter ny kultur var annan till var tredje dag och jag använder havssalt från zooaffären eller Jozos havssalt som inte ens har klumpbildande medel.
Senast redigerad av Peckoltia tis 27 sep 2011, 22:10, redigerad totalt 1 gång.
Peckoltia

Inläggav Krippa » tis 27 sep 2011, 22:07

fan va kul med folk som hjälper till! vadå kan man inta ha samma glass låda flera gånger? vart får man tag i dom där sug sakerna som man suger upp dom med? va silar du dinna i då?
Krippa

Inläggav Krippa » tis 27 sep 2011, 22:11

Har ni en syre pump i gång hela tiden?
Krippa

Inläggav Peckoltia » tis 27 sep 2011, 22:15

Plastspruta kan du få tag i på Apoteket, du bör byta låda varje gång för att artemian är väldigt känslig för föroreningar, jag har flera godisburkar som jag diskar ur med diskmedel och sköljer väl, sen låter jag dem lufttorka tills nästa gång jag sätter en ny kultur då använder jag den :)
Jag har syrepump men bara när artemian är kläckt.
Peckoltia

Inläggav Betta » ons 28 sep 2011, 07:10

Jag har ingen surepump alls till min metod, det är bara att låta lådan stå i över ett dygn och inte röra om för då hamnar det ju äggskal på andra sidan avdelaren som ska vara just ren från det ;)
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav Krippa » ons 28 sep 2011, 10:21

Okej.. men klarar sig bara nån dag efter dom kläkts?
Krippa

Inläggav Betta » ons 28 sep 2011, 13:35

Ja absolut max en dag. Jag brukar skörda från samma låda ungefär två gånger på en dag sedan startar jag om den.
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav pomppi » ons 28 sep 2011, 15:03

ursäkta att jag lägger mig i men vi brukar ta lite räkmix i en vit håv som vi sätter i akvariet och går då och då och puffar ut ett vitt moln med handen som våra små labyrint firrar brukar älska att äta de växer också fort på dessa infesorier( ursäkta stavning) som kommer från räkmixen. har fått upp olika guramis dvärg och vanliga, kampfisk, macropoder mm på detta sätt. :D
pomppi

Inläggav Krippa » ons 28 sep 2011, 15:20

va har ni för artemier ägg?
Krippa

Inläggav Betta » ons 28 sep 2011, 15:30

Hm, den där metoden med räkmix är kanske inte så superbra. Borde det inte börja ruttna efter någon dag?

Jag köper mian ägg från en kille i Tyskland, han säljer det billigt och de har en kläckningsprocent på 95% vilket är superbra. Annars så går det också att få tag på här i Sverige via tex www.guldfisken.se men där är det väldigt dyrt, men man ska alltid försöka få tag på ägg som är i konserveringsburk och med minst 80-95%(eller mer) kläckning. Är det nåt du inte ska köpa så är det märket Hobbys artemiaägg, de är sjutk dåliga, det blir knappt några artemia alls och det kostar 110kr per 100 ml (!)..
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav pomppi » ons 28 sep 2011, 15:48

här har det funkat över förväntan min gubbe (rickard asplund) har säkert dragit upp massor med yngel på detta sätt under de fem år han hållit på med firrar.. jo vi brukar också använda artemia men inte förrens de små blir lite större och får in dessa i munnen annars finns det risk att artemian kan dö och förgifta vattnet.. har faktiskt varit med om att hela kullar med scalarer och dvärg ciklider inte kunnat äta artemia eftersom de inte fått in dem i munnen.. hoppas det går bra med dina små bebisar.. tror det viktigaste är vattenbyten och utrymme för firrarna :D
pomppi

Inläggav Betta » ons 28 sep 2011, 18:19

De kullar jag har haft med kampfiskar har jag kunnat börja mata med artemia när de bara är 3 dagar gamla.
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav Peckoltia » ons 28 sep 2011, 21:16

Jag börjar också från 3 dagar ungefär med artemian inte tidigare för då är den för stor och så får de infusorier en tid med samtis´digt som artemia, detta för de minsta ynglen som annars inte får någonting, alla ynglen växer nämlingen inte lika fort.
Rickard Asplunds metod tror jag nog fungerar ypperligt då han odlar fisk och så vet jag vem han är med, har köpt fisk, räkor och snäckor av honom, han är faktiskt jätteduktig din gubbe pomppi ;) :D !!!
Naturligtvist kan man inte ha samma räkmix i flera dagar hängande i håven, självklart måste den bytas ut :)
Peckoltia

Inläggav pomppi » tor 29 sep 2011, 22:24

halloj peckoltia det var ett tag sedan...

klart att man måste byta räkmixen efter några dagar men man läger ju inte i så mycket heller... här har jag idag fått en ny liten labyrint hem med ett jättekrångligt namn cteno fasciolatum men jag föll direkt hoppas på yngel att mata om en stund ha det gott alla
pomppi

Inläggav Peckoltia » lör 01 okt 2011, 18:40

Fattade direkt att det var du och var tvungen att försvara dej och Rickard pompii ;) !!
Jo måste fråga, har ni några Lakritsgurami?, skulle vilja ha tag i ett avelspar av dem men de är inte så där jättevanliga i handeln :)
Föresten ska jag testa räkmixmetoden på nästa kull :D !!
Peckoltia

Inläggav Ninjh » sön 02 okt 2011, 17:00

vad är det för räkmix ni använder er av? :)
Användarvisningsbild
Ninjh

Inläggav Peckoltia » sön 02 okt 2011, 21:03

Den här använder jag, hela reseptet finns på länken och några till och hur man gör :)

Grundrecept från Ciklidboken
1 kg hela räkor med skal
1 kg gröna ärtor
10 ml spirulinapulver
10 droppar koncentrerad multivitamin
100 ml gelatinpulver

http://www.ciklider.se/artiklar/mp_rakmix.shtml

Men det finns många om man googlar
Peckoltia

Inläggav Ninjh » mån 03 okt 2011, 12:42

ska testa det, tack! :)
Användarvisningsbild
Ninjh

Inläggav Peckoltia » mån 03 okt 2011, 12:51

Gör så, det brukar vara populärt hos fiskarna, även mina räkor och snäckor stoppar i sej räkmixen, har inte testat bettabebisarna men skulle tro att de tar det också om de bara får smaka :) !
Det är gott, jag brukar inte kunna låta bli att provsmaka sånt här :lol: :lol: :lol: !!!
Peckoltia

Återgå till Foder