• Advertisement

Annat alternativ än artemia till yngel?

Foder för kampfisk och yngel

Annat alternativ än artemia till yngel?

Inläggav Juwel150 » ons 28 sep 2011, 16:42

Hej!
Kommer ev försöka mig på att odla en kull med kampfiskar, och undrar om det finns något annat alternativ än nykläckt artemia till dom, infusorier på flaska hade jag tänkt ha i början, men det verkar så bökigt att ha igång flera odlingar med artemia, så finns det något annat man kan ge dom istället?
Juwel150

Re: Annat alternativ än artemia till yngel?

Inläggav Betta » ons 28 sep 2011, 18:21

Infusorier ger jag inte ens mina yngel utan kör med artemia från dag 3 fram till ungefär 7 veckors ålder. Alla som odlar kampfiskar använder just artemia för de har bäst näringsinnehåll, det är naturligt och bra. Man kan odla micromask också men de är väldigt små och har inte lika bra näringsinnehåll som artemia.
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav Krippa » ons 28 sep 2011, 21:13

Ja brukar blanda lite med Tetramini baby mat och artemor.. vet inte om de är bra men är ny inom olding.. så hoppas på fler tip man kan mata dom med..
Krippa

Inläggav Peckoltia » ons 28 sep 2011, 21:30

Undrar om det finns så mycket mer än artemia och micromask, men jag har inte flera bytor med artemia på gång jag har bara 1 bytta och de lever i alla fall up till 3 dagar, men när gulesäcken är förbrukad så tappar de lite i värde.
Får du inte till kulturen med artemia, vad använder du för salt och hur mycket ägg har du i? Vanligt bordssalt är inget att ha särskilt inte den med jod i och den andra är inte mycket bättre, jag använder bara rent havssalt och vill man inte köpa salt i zooaffären för att det kostar mer så kan man faktiskt köpa Jozo medelgrovt havssalt som är naturligt, den har inga tillsatser, inte ens klumpbildande :) ! Jag tar 2 matskedar salt till 2,5L vatten och 1 kryddmått ägg när saltet löst sej ordentligt :)
Peckoltia

Inläggav Juwel150 » lör 01 okt 2011, 16:56

jag har bara provat pet-flaske metoden, då köpte jag ett set från Sera på pwss, men finns det inget annat sätt att kläcka?
Juwel150

Inläggav Peckoltia » lör 01 okt 2011, 18:31

Jag använder vanliga tomma godisburkar från affären och luftpump, fast nu försöker jag utan luftpumpen, jag använder burken som den är med saltvatten i och strör äggen på ytan, dom brukar kläckas på 1 dyggn, jag använder sen en sån där engångsspruta i plast man kan få på Apoteket och sätter en bit luftslang på pipen och suger upp artemian med :)
Det finns ju också Artemiakläckare att köpa, men jag tycker det bara är en dyr grej som gör samma jobb.
Det finns ju skalad artemiaägg som man kan utfodra med också bara man blötlägger dem först innan man matar, men det gäller att få larverna att ta dem också.
Peckoltia

Inläggav Juwel150 » sön 02 okt 2011, 12:43

Okej, kan det alltså funka utan luftpump? och är det svårt att få som till att ära skalad atemia?
Juwel150

Inläggav Betta » sön 02 okt 2011, 13:58

Jag provade skalad artemia en gång på förra kullen, jag har fortfarande hela paketet kvar då ingen ville äta det, inte ens mina guppys -.-
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav Peckoltia » sön 02 okt 2011, 21:08

Jag har testat skalad artemiaägg och många av mina bebbar äter det faktist men inte alla, även mina andra fiskar äter skalade artmiaägg med förtjusning, ja inte mina Tanganyikaciklider, men de vill helst inte ha flingfoder heller om de får välja, men de får det ändå i bland, ett flingfoder för tanganyikaciklider :)
Peckoltia

Återgå till Foder