• Advertisement

dåligt och bra foder!?

Foder för kampfisk och yngel

dåligt och bra foder!?

Inläggav eric » ons 12 okt 2011, 08:51

Undrar lite vilket foder som är bäst till kampfiskar!
Har läst på endel ställen att tex röda mygglarver är skitbra, men på andra att de är farliga osv...
Flingfoder vet jag är lite sämmre, men vad är egentligen bäst?
eric

Re: dåligt och bra foder!?

Inläggav Betta » ons 12 okt 2011, 09:11

Proteinrik mat är bra, jag använder fryst foder jag går att köpa i djuraffär. Tex artemia, oxhjärta, svarta/vita mygg eller grindalmask som jag odlar själv. Det finns också bra granulat att få tag på med hög proteinhalt för kampfiskar.
Röda mygg ger man bara sina fiskar om man vill ha dom döda.. Varje gång jag har provat att ge så har det alltid slutat med att någon dör i förstoppning eller bukvattensot..
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav eric » ons 12 okt 2011, 10:31

oj shit, då ska jag inte ge dem av de mer! :shock:

men jag ska absolut gå ner till djuraffären och kolla efter de andra sakerna du nämnde!:)
tack för tipsen!:)
eric

Inläggav bäcks » tor 13 okt 2011, 06:47

Det där med röda mygglarver tror jag på Dvs att det dödar för jag vet inte hur många som har dött för mig och jag använde röda mygglarver som basföda.

De jag har nu är uppfödda på betta flingfoder och frysta artimia och de mår bra och har levt länge.
De har även fått lite hemlagad räkmix då vi har ciklider som utfodras med detta.
http://www.xn--bcks-loa.se www.bäcks.se
Vi har en liten uppfödning av Kaniner och akvariefisk.
Användarvisningsbild
bäcks

Inläggav eric » fre 14 okt 2011, 07:00

Jag har också haft de som basföda, men ska sluta med de nu... Men tror ni att de är ok att ge dem de bara ibland, typ som lördagsgodis?? för de gillar de ju verkligen!!

Fick hem artemia igår, och ska se om de kläckt idag...är lite osäker på hur man gör, men folk verkar ju tycka att de är ganska simpelt!
Har ni några bra tips på hur man ska gå tillväga med artemia!?:)
eric

Inläggav Betta » fre 14 okt 2011, 09:00

Ja du kanske kan ge MAX en gång i veckan, mina som är kvar vill inte ens äta det vilket jag är glad för så jag ger det inte alls, inte ens ibland.. Hehe du kan inte ge vuxna kampfiskar nykläckt artemia ;) Du måste ge vuxna frysta artemia till de vuxna kampfiskarna (ifall du missförstod).
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav eric » fre 14 okt 2011, 13:04

haha nej jag ska ge de till ynglena ja har! tycker inte de växer så bra med de andra yngelfodren jag gett....så därför ska jag kläcka artemia!:)

ska kolla nu på zooaffärenm efter fryst artemia till de vuxna, och nej jag har inte tänkt ge de till de vuxna!;)
eric

Inläggav Peckoltia » tis 18 okt 2011, 10:41

De röda mygglarvern är dessutom fullspeckade med föroreningar, då de lever i en skitig miljö som ställen där avloppsvatten rinner ut, det är troligen detta som gör dem olämpliga som foder till alla fiskar inte bara bettorna.
Det är föroreningarna i dessa mygglarver som gör dem starkt alergiframkallande för oss vid hanteringen.
Tyvärr så har handeln dessa röda mygglarver till salu för att folk ser att fiskarna gillar dessa och det gör de ju också, men till vilket pris :x !!
Peckoltia

Inläggav eric » ons 19 okt 2011, 09:13

jag har faktiskt skippat de röda nu...men att de säljs när de är så dålig kvallite på de, djuraffären måste väl vara medvetna om de!? :?
köpte hem vita mygglarver istället, de är väl ok?? :?:

menar du alltås allergiframkallande för oss människor? isånnafall kastar ja dom direkt!!!!!!!! :shock:
eric

Inläggav Betta » ons 19 okt 2011, 14:17

Tvivlar jag på, de fortsätter väl bara att sälja det som säljer. De rekommenderar ju liksom att man kan ha en slöjstjärt i ett 30 L så det bryr sig inte alls, tror jag iaf..

Jag skulle aldrig mata med röda mygg igen så jag har slängt allt.
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav Peckoltia » ons 19 okt 2011, 17:50

eric skrev:jag har faktiskt skippat de röda nu...men att de säljs när de är så dålig kvallite på de, djuraffären måste väl vara medvetna om de!? :?
köpte hem vita mygglarver istället, de är väl ok?? :?:

menar du alltås allergiframkallande för oss människor? isånnafall kastar ja dom direkt!!!!!!!! :shock:

Ja det är starkt allergiframkallande för oss människor på grund av att de innehåller så mycket föroreningar och det kan man ju lukta sej till för de luktar då inte fräscht precis!!

Jag har testat med oxhjärta men de är inte särskilt förtjusta i det och så skitar det ner vattnet något alldeles kopiöst, inte ens de från Betta ville ha det. Jag har även testat det till mina Tanganyikaciklider, men de rynkar också på näsan åt det, summan av kontentan blev att jag slängde de pengarna i sjön så att säja :( !!
Peckoltia

Inläggav Betta » ons 19 okt 2011, 21:30

Konstigt att de inte gillade oxhjärta, mina hanar älskar det när det får det, jag ger inte så ofta nu för tiden utan det blir oftast artemia..
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav Peckoltia » tor 20 okt 2011, 12:46

Jag trodde i alla fall att de från dej skulle ta det, men nej jag har i princip hela den frysta kakan kvar och jag köpte en större, vad jag ska göra med den vet jag inte, testa om Anton min katt vill ha det, fast han är otroligt kräsen så han tittar nog på mej som om jag inte är riktig i skallen :lol: !!
Peckoltia

Återgå till Foder