• Advertisement

kläcka artemia...

Foder för kampfisk och yngel

kläcka artemia...

Inläggav eric » sön 16 okt 2011, 09:38

För tre dagar sen försökte jag kläcka fram artemia.... efter 1,5dagar syntes 3ynka st...men resten var okläckta!
jag har haft en liter vatten i en upp och nedvänd colaflaska...utblandat med lite salt! Flaskan har stått så den har vart lite uppvärmd, med en lampa riktad mot den!
Jag hade i ett gram artemia....
ska jag försöka på en ny kläckning eller ska jag vänta ut de andra???
och vet nån något bra sätt man kan gå tillväga? :)
eric

Re: kläcka artemia...

Inläggav Betta » sön 16 okt 2011, 12:09

Jag använder mig av glasslådemetoden (finns en beskrivning på zoopet), då får du inte med några äggskal eller liknande när du tar upp de nykläckta.
Det är viktigt att du använder jodfritt salt och BRA ägg. Det måste vara minst 80-95% kläckning, annars är det nästan värdelöst. Märket Hobby har ursusla ägg så köp aldrig från dom.
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav eric » sön 16 okt 2011, 22:55

ska kolla upp de på zoopet...:)
de äggen jag har nu är 90%, så jag antar de ska vara helt ok!
men saltet däremot är inte fritt från jod! :roll: eheh

men jag ska testa igen!:P
eric

Inläggav Peckoltia » mån 17 okt 2011, 13:22

Om det inte är fritt från jodd så är det klumpförebyggande medel i allt fint salt i livsmedelsbutikerna och det är inte heller bra, men Jozo har ett mellangrovt havssalt som fungerar, det finns ingenting konstigt i det, utan det är bara rent havssalt, paketet är blåt och vitt. Annars kan man köpa salt för till saltvattensakvarium och använda, det är det allra bästa men lite dyrare :) !!
Sen måste det vara tillräckligt mycket salt i vattnet också för annars kläcks inte äggen, jag kör godisburksmetoden utan skiljevägg, jag ställer bara burken på någonting i ena hörnet då åker skalen ner i det andra och man kan suga upp den rena artemian som samlas vid lampan i det hörnet.
Jag blandar 1,5 - 2 matskedar salt per liter vatten.
Peckoltia

Inläggav eric » mån 17 okt 2011, 14:48

ska testa dedär havssaltet!:)
men jag kollade idag igen och det har faktiskt kläckts en hel del nu, men de ska väl inte ta över 4 dagar för dem att kläckas så ska testa med bättre salt!
nu har ju jag inte någon skilljevägg eller liknande som skiljer äggen och de redan kläckta, så nu är jag på nästa problem...hehe men detta fick bli en testomgång! :D

förstod inte riktigt din metod men de kanske bara är jag som är seg! :oops:
eric

Inläggav kisaragi » mån 17 okt 2011, 19:25

det tar lite mer än ett dygn för mina i min 2L GB glasslåda att kläckas. jag har även ganska mycket salt.

http://hem.passagen.se/mysmicke23/det_e ... iaagg.html <--- länk som jag använde. :)
Användarvisningsbild
kisaragi

Inläggav eric » mån 17 okt 2011, 20:05

denna länken va exakt de jag behövde! :D nu fattar ja!;)

ska försöka med det nu direkt! tack för hjälpen!:D
eric

Inläggav kisaragi » mån 17 okt 2011, 20:16

Hoppas det går bra för dig :)
Användarvisningsbild
kisaragi

Inläggav Peckoltia » tis 18 okt 2011, 10:34

eric skrev:ska testa dedär havssaltet!:)
men jag kollade idag igen och det har faktiskt kläckts en hel del nu, men de ska väl inte ta över 4 dagar för dem att kläckas så ska testa med bättre salt!
nu har ju jag inte någon skilljevägg eller liknande som skiljer äggen och de redan kläckta, så nu är jag på nästa problem...hehe men detta fick bli en testomgång! :D

förstod inte riktigt din metod men de kanske bara är jag som är seg! :oops:

Ok, då tar jag det igen :) , jag ställer burken så att den inte står i våg, jag placerar något under burken på ena sidan, då åker skalen ner på motsatta sida av burken eftersom botten sluttar, är du med :) !!
Det kan ändå ligga skal på ytan men det gör inget du suger upp Artemian under ytan, sätt en bit luftslang på plastsprutan så att du inte behöver stoppa ner sprutan i vattnet, du kan skölja av luftslangen innan du trycker ut Artemian i silen :)

Jag använder ingen luftpump.
Peckoltia

Inläggav eric » lör 29 okt 2011, 13:27

uppdaterar lite...
Dagarna efter jag skrev här kläcktes faktiskt de äggen jag haft i från första början, och ja tror nog att alla äggen kläcktes till slut....
Efter det så har jag fortsatt på samma sätt, med vanligt salt som innehåller Jod.... och det har fungerat jättebra, och äggen kläcks jätte snabbt!!! efter bara 12timmar!
Testade även sättet du tipsade om, och det fungerade väldigt bra med att dela av så att inte äggen hamnar bland de kläckta....!:)
eric

Inläggav Peckoltia » lör 29 okt 2011, 22:31

Sen är det väl hur bra det är att mata med artemia som kläckte i joddsalt, jodd är inte ens bra för oss i större mängder om man då ser till ett litet kampfikyngel, jag skulle inte vilka vara kampfiskyngel hos dej :? !!

Varför kan du inte köpa salt utan jodd, det finns ju i alla livsmedelsaffärer och det är inte ens dyrt och det går garanterat åt!!
Peckoltia

Inläggav eric » sön 30 okt 2011, 09:58

ok, ingen här har nämnt något om de..
Vi pratade ju i denna tråd om vilket salt som var bäst för framkläckningen av artemia, om det fungerade med vanligt hushållssalt eller om det skulle va någon annan sort!
När jag då kunde kläcka artemia med de vanliga saltet trodde jag det var lugt, men att de i sin tur skulle va farligt för fiskarna hade jag aldrig hört någonting om(Jod), därför gav jag ynglena det.

Nu säger jag ju inte att jag ska fortsätta använda salt med jod i, men jag har kollat upp de och det verkar vara delade meningar om det skulle vara faligt eller inte. Men det finns inget som verkar tyda på att det är farligt för fiskarna... sen fungerar ju inte djur och människor lika... Så om jod är mindre bra för oss kan jag inte dra slutsatsen att det skulle vara dåligt för yngel åxå! (ex tvärt om fast människor kan äta choklad, inte hundar.)
Sen va det ju inte bara Jod i saltet och därför ska jag inte fortsätta använda det...om nu fiskarna påverkas av det!!

är ganska ny på artemia, så har inte hållt på med de så länge och det är därför jag startade denna tråd.

Kanske bara jag som tar det fel, men tycker du låter otrevlig när du skriver så. :|

Nu försvarar jag inte att man ska ge Jod till sina fiskar men kollade runt på nätet, vilket kan va lite förvirrande...
Men kolla denna länken, ganska långt ner på sidan står det om Jod till fiskar:
http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?g ... 107&site=1

tack för tipsen i övrigt! :)
eric

Inläggav Betta » sön 30 okt 2011, 10:18

Jag tror inte jod är så superfarligt så länge man sköljer artemian några gånger innan matning, det ska man för övrigt alltid göra då deras vatten inte är så jättrebra och det är heller inte bra med för mycket salt för kampfiskar.
Jag använder inte jod till min artemia och i stort sett allt kläcks (det är dock 95% kläckning på dom).
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav eric » sön 30 okt 2011, 10:22

jag har också fått den uppfatningen, men jag ska inte fortsätta med det!:P även fast det fungerar....
och jag sköljer artemian annan!
eric

Inläggav Peckoltia » sön 30 okt 2011, 11:06

eric skrev:ok, ingen här har nämnt något om de..
Vi pratade ju i denna tråd om vilket salt som var bäst för framkläckningen av artemia, om det fungerade med vanligt hushållssalt eller om det skulle va någon annan sort!
När jag då kunde kläcka artemia med de vanliga saltet trodde jag det var lugt, men att de i sin tur skulle va farligt för fiskarna hade jag aldrig hört någonting om(Jod), därför gav jag ynglena det.

Nu säger jag ju inte att jag ska fortsätta använda salt med jod i, men jag har kollat upp de och det verkar vara delade meningar om det skulle vara faligt eller inte. Men det finns inget som verkar tyda på att det är farligt för fiskarna... sen fungerar ju inte djur och människor lika... Så om jod är mindre bra för oss kan jag inte dra slutsatsen att det skulle vara dåligt för yngel åxå! (ex tvärt om fast människor kan äta choklad, inte hundar.)
Sen va det ju inte bara Jod i saltet och därför ska jag inte fortsätta använda det...om nu fiskarna påverkas av det!!

är ganska ny på artemia, så har inte hållt på med de så länge och det är därför jag startade denna tråd.

Kanske bara jag som tar det fel, men tycker du låter otrevlig när du skriver så. :|

Nu försvarar jag inte att man ska ge Jod till sina fiskar men kollade runt på nätet, vilket kan va lite förvirrande...
Men kolla denna länken, ganska långt ner på sidan står det om Jod till fiskar:
http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?g ... 107&site=1

tack för tipsen i övrigt! :)

Jag ber om ursäkt om du tog illa upp, det var inte min mening, jag bara poängterade att det inte är särskilt nyttigt och även om man sköljer artemian så innehåller den ju litet salt ändå även om den microskopiska saltmängden inte är skadlig men är det jod i saltet så är det även jod i artemian.
Salt med jod tillsatt innehåller ju även klumpförebyggande medel som du vet, så du gör rätt i att köpa rent havssalt, sen är det där saltet inte ens från havet och det gäller all sån där salt som det inte står havssalt på. Jag använder inte det ens till mej själv, utan köper mellangrovt havssalt och har en kryddkvarn till det. Det jag köper är Jozos mellangrova havssalt i blå-vit förpackning och är inte så farligt dyrt heller, kostar mellan 12 - 15 kr :) !!
Peckoltia

Inläggav eric » sön 30 okt 2011, 12:19

De är lugnt! ;)
Men ja, de är ju bättre att eftersträva de som är bäst! Så nu bli det ner till affären en sväng och införskaffa havssalt! :D
eric

Återgå till Foder