• Advertisement

Det vanligaste de äter!

Foder för kampfisk och yngel

Det vanligaste de äter!

Inläggav bäcks » mån 19 apr 2010, 06:55

Vad ger man sina Bettor för att trivas.
De lever i det vilda i små vattensamlingar och där frodas det av mygglarver och andra micro organismer.
Jag brukar ge dem för utom vanligt flingfoder.
Torkade Artemina
Frysta röda mygglarver
Fryst Cyklops (vatten loppor)
Micromask
Nykläckta yngel får flytande artemina tills de är så stora at de kan knapra i sig cyklops och artemina

Är man riktigt duktig så kläcker man sina artemia själv. Mängder av fina tips och hjälpmedel finns.

Fyll på med mera! Gärna även hur man odlar sitt egna foder.
http://www.xn--bcks-loa.se www.bäcks.se
Vi har en liten uppfödning av Kaniner och akvariefisk.
Användarvisningsbild
bäcks

Re: Det vanligaste de äter!

Inläggav Hyppe » sön 25 apr 2010, 21:42

jag matar mycket med discus granulat. drygt och kamparna är galna i det. fungerar mycket bra!
Användarvisningsbild
Hyppe
Site Admin

Inläggav Gunnar » sön 09 maj 2010, 11:56

Kan man köpa micromask i vanliga zoobutiken? hur ser dom ut och hur kommer de förpackade? har ni några tips på vilket märke man ska köpa av micromask?
tacksam för svar!
Gunnar

Inläggav bäcks » tis 11 maj 2010, 06:15

Micro mask odlar man fram själv.

Sök på det så finns det en massa fina bra recept.

Jag tycket dock att det är för bökigt men vet många som gör det och deras fiskar älskar det.
Användarvisningsbild
bäcks

Inläggav Gunnar » tis 11 maj 2010, 08:43

bäcks skrev:Micro mask odlar man fram själv.

Sök på det så finns det en massa fina bra recept.

Jag tycket dock att det är för bökigt men vet många som gör det och deras fiskar älskar det.

Aha, det är så! ska genast googla!
tack för svaret.
Gunnar

Inläggav askungen » sön 13 jun 2010, 12:13

Hej!
Ja undrar varför ni inte matar era kampfiskar med flingfoder, är det inte bra för dem el gillar dem det inte, mina äter det med god aptit men får oxå artemia, röda,svarta,vita mygglarver mm.
#Anki#
askungen

Inläggav bäcks » mån 14 jun 2010, 16:19

askungen skrev:Hej!
Ja undrar varför ni inte matar era kampfiskar med flingfoder, är det inte bra för dem el gillar dem det inte, mina äter det med god aptit men får oxå artemia, röda,svarta,vita mygglarver mm.

Du har fått svar i en annan tråd.
kampfiskar lever i det vilda av mygglaver m.m. då de bor i grunda pölar och stilla vattendrag.
De skall även ha lite varmare vatten ca 27 - 30 grader för att trivas.
Användarvisningsbild
bäcks

Inläggav Landbier » sön 27 jun 2010, 16:08

För dom som inte gillar att fylla frysen med fiskfoder finns det frystorkade foder i bra kvalité idag. Nästan samma näringsvärden som i fryset foder.
Användarvisningsbild
Landbier

Inläggav VisualDarkness » mån 28 jun 2010, 01:54

Smällda haldöda mygg dessa sommarmånader är riktigt populära när de väl lärt sig. Annars är mina mest intresserade av Tetra Pro, mixtabletter/"anemaliska tabletter" och i viss mån skalad eller nykläckt artemia.

Jag tror inte alls på att bra flingfoder ska vara sämre på något sätt. Dessa innehåller oftast lägre fetthalt med mer vitaminer och mineraler än frysfodret. Att fiskarna mår bra av att få varierad kost är en annan femma.
VisualDarkness

Inläggav antiss96 » lör 06 nov 2010, 21:28

Jag är ganska ny vad gäller kampfiskar men har i alla fall en hane och tre honor som endast får levandefoder. Deras diet utgår främst av hoppstjärtar men även av bananflugor, nykläckt artemia, Waltermask och levandefoder jag fångat ute.

Hoppstjärtarna odlar jag efter Jannes metod på södermalms akvarieaffär där man tar en plastburk utan ventilation, fyller botten med ogödslad torv som man packar till. Sedan sätter man i hoppstjärtarna och har en bit oasis (för levande växter) och matar med torrjäst. Efter två veckor kan man börja mata med dem och då tar man bara oasisbiten och skakar av i akvariet.

Bananflugorna odlar jag i halvliters ölmuggar som man fyller med en speciell blandning från södermalms akvarieaffär. sedan sätter man en bit ihoprullad wellpapp i mitten (det kommer bli plats för larverna att förpuppa sig på). Som lock använder jag filtermaterial som blivit tillklippt att passa (går att använda många gånger). Även bananflugorna går att mata med efter ca 2 veckor.

artemian kläcker jag i en sådan där rund, svart kläckare där artemian själv söker sig till silen. Detta är mycket enkelt och de kläcks efter ca ett och ett halvt dygn.

Waltermasken odlar jag i burkar med ventilation fyllda med en blandning av vatten och gyllenmust. blandningen ska vara lika tjock som filmjölk ungefär. detta foder går att mata med efter ca en vecka och det gör man genom att ta fingret och dra efter kanten på burken då de själva krypit upp. man kan använda en bit filtermaterial om man inte vill ta i maskarna. detta foder sjunker och simmar inte upp som t.ex. vinägermicro.

det foder jag fångar ute tar jag från dammar jag vet att det inte finns fisk i, det är för att jag inte vill få parasiter i mina akvarier.

Hoppas det ger lite tips
antiss96

Inläggav Emilia99 » tor 02 dec 2010, 13:06

jag matar mina med flingfoder jag har inte testat med nåt annat.
Är det nåt ni kan rekomendera?

Tacksam för svar... :)
Emilia99

Inläggav bäcks » fre 03 dec 2010, 09:49

Kolla in trådarna här så får du en massa tips på vad du kan mata med.
Användarvisningsbild
bäcks

Återgå till Foder