• Advertisement

Odla Artemia

Foder för kampfisk och yngel

Odla Artemia

Inläggav Peckoltia » mån 17 okt 2011, 13:30

Jag har ett gäng snart vuxna Artemior i en godisburk, jag har matat dem 1 ggr om dagen med liten droppe LIQUIFRY 1, jag byter inget vatten utan fyller bara på när det dunstar fast de borde ha en större burk, jag har ingen värme och ingen lampa, utan burken står i köksfönstret, det kommer inte så mycket dagsljus in för jag har balkongen utanför.
Tänkte testa detta då Artemior föder levande ungar på detta vis och hoppas få upp populationen i framtiden, på detta sett skulle man ha levande artemia både till små yngel och vuxna fiskar, men det förutsätter att man har ett set artemiasilar så att man kan sila artemian och få dem i olika storlekar :) !!
Peckoltia

Re: Odla Artemia

Inläggav Betta » mån 17 okt 2011, 14:13

Åh, det kanske man ska prova, odla vuxna artemier ;) Så det är alltså bara att behålla ett gäng nykläckta artemier i en låda med saltvatten och mata med Liquifry 1 tills de blir vuxna? Visst måste man fylla på med lite salt då man häller i nytt vatten ibland?
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav Peckoltia » tis 18 okt 2011, 10:27

Det borde gå att odla på vuxna Artemia på detta vis, det enda är att man nog behöver en lite större burk, det skulle vara bra med ett akvarium i lämplig storlek och eventuellt en ramp :) !!

Jag häller inte i mera salt för saltet försvinner inte bara för att vattnet dunstar, om du häller saltvatten i ett glas och låter vattnet dunsta bort, torka ut så blir saltet kvar på botten av glaset, det kristalliserar sej, saltet kan inte försvinna mer än om du tappar ur saltvatten och tillsätter sötvatten som i vanligt delvattenbyte i karen :) !!

Jag kommer ihåg att jag hade vuxna Aretemia när jag var barn och då använde de olika silarna som man använder ihopsatta, när man sedan sköljer Artemia så hamnar de i olika silar beroende på storlek på dem :) !!

Det ska även finnas något liknande Artemia som lever i sötvatten vet jag, men jag vet inte vart man får tag i det, möjligen kan de finnas på Ebay att köpa som ägg, men säker är jag inte och jag kan komma i håg fel :)
Peckoltia

Inläggav Peckoltia » lör 29 okt 2011, 22:33

Nu har jag flera fullvuxna artemior med romsäckar, ska bli intressant att se vad som händer nu om det blir några nauplier :) !!
Peckoltia

Inläggav kisaragi » sön 30 okt 2011, 10:13

hur stora är dem som fullvuxna?
Användarvisningsbild
kisaragi

Återgå till Foder