• Advertisement

Hjälp, hungriga yngel och min artemia kläcks ej!

Foder för kampfisk och yngel

Hjälp, hungriga yngel och min artemia kläcks ej!

Inläggav Mortimer » tor 16 feb 2012, 10:30

Ok, vad gör jag för fel. Mina artemia kläcks inte. Mina yngel är jättehungriga. Jag använder glassbytta med en liter vatten i, tar en tsk jodfritt salt, ett kryddmått artemiaägg av märket Hobby, ställer allt på lysrampen (inte för varmt). Efter ca 30 timmar har jag endast enstaka som jag suger upp med spruta. Jag får typ handplocka artemian nästan en och en och släppa precis framför ynglena så de inte försvinner. Det känns som om det bara är någon procent av äggen som kläcks. Vad gör jag för fel?? Mycket tacksam för svar.
Mortimer

Re: Hjälp, hungriga yngel och min artemia kläcks ej!

Inläggav Hyppe » lör 18 feb 2012, 22:44

låter som du gör rätt .. prova anat märke på artemian, tror det finns ett bäst före-datum med, kolla det.
Användarvisningsbild
Hyppe
Site Admin

Inläggav Lorenyx » tor 23 feb 2012, 23:54

ta en MATSKED salt istället :) prova med havssalt, rör runt saltet med vattnet tills alls salt har lösts sig innan du har i artemian. Och byt till ett bättre märke artemia, :)
Lorenyx

Inläggav Taynie » sön 03 feb 2013, 21:17

Det låter inte som att du har någon luftpump i. 1 liter utan luftpump vil göra vattnet aldeles för syrefattogt till artemian. Om du ionte har en luftpumo, så blanda vattnet på en flaska och häll maks 1,5 cm vatten i skålen. Lägg ev ett lock över ifall det blir rätt varmt så mycket vatten ångar bort under dagen. Ifall det inte försvinner så mycket vatten så vill 1cm djupt vatten avra bättre. Ju lägre vattennivå, ju mer syrerikt vatten.

Kolla ev också vilken temperatur vattnet får på rampen. Det ska gärna vara rumstemperatur elelr lite varmare. 30 grader är nog att betragta som lite för varm.
Taynie

Inläggav Taynie » sön 03 feb 2013, 21:19

Ups. Jag ser nu att tråden är ett år för gammal. Jag kollade bara på månaden och missade året. Hoppas det löste sig. Iaf såhar ynglena nog inte behov för hjälp längre
Taynie

Återgå till Foder