• Advertisement

problem med växter

Frågor om Växter eller övriga akvariefiskar? Ta det här!

problem med växter

Inläggav martin_ljunga » fre 09 jul 2010, 21:26

Hallå, jag har börjat få lite problem med växter. Vet inte riktigt vad det kan va, de har börjat vissna och bildar likt ett brunt lager "damm" på växterna. Akvariet är som sagt nystartat o jag har använd gödning osv som vanligt, tacksam för tips då jag gjort den vanliga rutinen utan problem tidigare gånger med växterna. Mina "lilicinor" har tagit mest stryk...
martin_ljunga

Re: problem med växter

Inläggav Landbier » lör 10 jul 2010, 08:13

Låter som järnbrist? Vilken produkt göder du med nu?

Om man har problem med flytande gödningar så är det bara att testa pmd-gödning. Billigare, bättre fast något mer arbete.
Användarvisningsbild
Landbier

Inläggav martin_ljunga » lör 10 jul 2010, 15:55

jag kör med easy life profito. Trodde inte det var järnbrist men kanske... Fiskarna ser fräscha ut så det är rätt skönt.
martin_ljunga

Inläggav Majki01 » mån 12 jul 2010, 08:20

martin_ljunga skrev:jag kör med easy life profito. Trodde inte det var järnbrist men kanske... Fiskarna ser fräscha ut så det är rätt skönt.

Kan vara så tills vattnet och akvariet i sig har byggt upp en liksom bakterie flora.. Hade det problemet ett tag.. Bytade ut mitt flora glo och hade tålamod..Jag har ca 10 fiskar stor fenade mollys för dom bajsar som fan.. Dom slänger jag regelbundet i olika kar... för att få lite bakterier osv... Kan ta ett tag för växterna att anpassa sig till miljön dom lever i så lätt hänt att lite av växterna går till spillo innan dom har anpassat sig och bakterierna är bra.
Go Betta Go.
Majki01

Inläggav askungen » ons 14 jul 2010, 10:19

Gå till affären och be om snabbväxande växter, så köper du Easy Carbo, stor flaska, kostar typ 59 kr, jättedrygt, inga krångligheter, du doserar varje dag 1-2 ml/50 l vatten, räcker i evigheter, det är en krafig och jättebra kolkälla för dina växter. Sen bör du byta 30-40% av vattnet 1 g/v och i samband med vattenbytet(efteråt) så göder du med PMDD, alltså 1 g/v. PMDD är drygt,billigt och enkelt oxå att använda, ska fixa länk åt dig vart du går in och beställer på nätet. Växer det inte då bör du nog se över din belysning.
#Anki#
askungen

Återgå till Växter & övriga akvariefiskar