• Advertisement

Vad kan jag ha för fiskar tillsammans med min kampfisk?

Frågor om Växter eller övriga akvariefiskar? Ta det här!

Vad kan jag ha för fiskar tillsammans med min kampfisk?

Inläggav Katten » mån 25 apr 2011, 11:36

Hej!
Jag fick för några veckor sen en kampfisk i födelsedagspresent. Fick ett startpaket med ett 3l akvarium som man fäster på väggen. Nu har jag mått dåligt över att min lilla krake har det så litet, även om de inte behöver så stort så är det i minsta laget tycker jag.

Jag kan ingenting om fiskar, men har läst en hel del nu som nybliven fiskmamma. Försöker ta in så mycket jag kan. Ska ikväll åka och köpa ett 112l akvarium, hoppas detta inte är förhastat =/
Nu vill jag ha tips på vad jag kan ha för firrar tillsammans med min lilla Avatar som han så fint heter.
I väntan på att få flytta hem till mig så bodde han i min svägerskas akvarium och det gick alldeles utmärkt, med neontetror, platy, tror även att det var gyppy dom har, osäker.
Nu undrar jag om pansarmalar? Funkar det?
Tips på andra fiskar? Gärna färgglada. Finns det någon ciklid som funkar?
Alla tips är välkommna!!!!

Finns det några växter jag absolut inte bör ha?
Hur gör jag med pumpen så att det inte blir för jobbigt för min kampis att simma, har hört att det kan bli jobbigt med för mycket rörelse?!
Hur är det egentligen med rengöringen, 1 gång i veckan säger alla, men erkänner snart att de byter varannan, vad är rätt? Hur ofta ska man byta allt vatten och hur mycker byter man när man inte gör det? 40% är det jag hört. Alla säger så olika, vill ha ren fakta.

Tacksam för snabba svar och all hjälp jag kan få, vill inte att några fiskar ska stryka med pga av min okunnighet.
Jag har svårt för att läsa mig till saker, är en sån som vill att nån lär mig. Alltså tar jag in info lättare om jag är praktisk. Så jag hoppas på lite pedagogiska svar :roll:

Glad påsk!

/Katten

Hoppas att jag inte ska ångra detta köp nu, har övertalat sambon...precis som jag gjorde när vi skaffa 2 katter och 1 hund :? Vi har dessutom en 6 månader gammal liten tjej. Oroa er inte, övertalade honom inte att skaffa barn, där var vi väldans överräns :)
Katten

Re: Vad kan jag ha för fiskar tillsammans med min kampfisk?

Inläggav bäcks » tis 26 apr 2011, 05:50

Hej och välkommen hit.

En balja på 31 L räcker väl åt en kampfisk och några få kompisar men en större blir lättare att sköta. En bra regel är ju större akvarium dess lättare att sköta och hålla bra vattenvärden i.

Köper du ett större akvarium tänk då på att det skall gå minst 1 vecka innan du släpper ner några fiskar i det. Gäller alla nystartade akvarium både stora och små.

Finns det några växter jag absolut inte bör ha?
Hur gör jag med pumpen så att det inte blir för jobbigt för min kampis att simma, har hört att det kan bli jobbigt med för mycket rörelse?!
Hur är det egentligen med rengöringen, 1 gång i veckan säger alla, men erkänner snart att de byter varannan, vad är rätt? Hur ofta ska man byta allt vatten och hur mycker byter man när man inte gör det? 40% är det jag hört. Alla säger så olika

Du kan ha vlika växter som helst dock trivs den mycket bra med lite slingerväxter som når ytan som den kan använda till att fästa sitt bo med.
Alla akvarium skall men göra ett ca 30% vatten byte en gång i veckan men har man bra vattenvärden och en bra rengörningns pump så kan man hoppa över en vecka med gått samvete.
En kamp fisk tillhör labyrintgruppen och tar sitt syre från vattenytan så igentlingen behöver den ingen luftpump eller strömmande vatten. Kolla i din akvariebutik ang en bra pump för rening. Själv är jag förstjust i bottenfilter som jag har i mitt sällskaps akvarium men även fluva4 är en bra pump.

neontetror, platy, gyppy Nu undrar jag om pansarmalar? Funkar det?
Tips på andra fiskar? Gärna färgglada. Finns det någon ciklid som funkar?

De flesta malar funkar tillsammans med Bettor även ett stim med neontetror bra de inte är för små. Gyppy, platy svädrbärare molly är även andra snälla fiskar att ha som sällskap men räkna inte med några yngel. Ciklider tror jag skulle nafsa för mycket i kampfiskens fenor för att den skall må bra. Så undvik fiskar som biter på fenor och även andra fiskar med långa fenor då kampfisken kan uppfatta den som en rival. Om du skaffar honor så köp minst 2 st för att undvika att hannen jagar ihjäl henne.

Hoppas att du nu har fått lite svar på dina frågor och funderingarö
http://www.xn--bcks-loa.se www.bäcks.se
Vi har en liten uppfödning av Kaniner och akvariefisk.
Användarvisningsbild
bäcks

Inläggav Katten » tis 26 apr 2011, 08:40

Tack för alla tips!

Blev inget akvarium igår pga påsktrafiken, sambon hämtar det ikväll istället.
Jag har faktiskt ingen aning om vad det är för pump som ingår, jag vet bara att akvariet är köpt i julas från akvarielagret i Bromma, rätt nytt alltså. Min pappa nämnde något om en sån bottenplatta du har, kanske får invistera en sån senare :)

Det här med att det ska stå en vecka vet jag inte riktigt hur det ska fungera med tanke på att jag får med mig förra ägarens fiskar, dessa kan ju inte stå i påsar i en vecka! Har köpt några olika medel som ska gör att det funkar att starta igång akvariumet på en gång...sa han i zoo-affären iaf???!
Ett medel ska stå 1-2 timmar och sen ska man ha i det andra medlet och sen fiskarna, kommer jag döda alla då? Dom kommer ju inte överleva i påsarna iaf. Har förberett (igår) en 10l hink som de ska vara i när de kommer hit så att jag kan låta akvariet stå så länge som möjligt. Men med din rekomendation på en 1 vecka så kan ju denna lilla tid inte spela någon roll alls???? Usch, jag är ett riktigt blåbär när det kommer till det här, köper ett akvarium från blocket. Kan ju inte förbereda mig så mycket mer när jag inte har ett gammalt akvarium och får fiskar med på köpet.
Hur gör jag nu?

Då jag får med Black Molly och Praktbotior så kommer min kampis inte flytta in förrän jag blivit av med de andra, för dessa ska ju tydligen inte vara någon bra kombination om jag förstått rätt. Får även med 2 st pansarmalar och 5 neontetror (ska köpa fler tetror).

Nya växter är inhandlade då de som följer med tydlegen har väldigt mycket alger på sig (akvariumet har stått i solen), kastar de gamla. Nu kan jag inte namnet på mina nya växter, men en vet jag ska passa alldeles utmärkt för kampfisk.

Vi får väl se hur det här slutar, förhoppningsvis hinner jag få svar på hur jag ska sköta övergången lättast med mina förutsättningar. Har ju redan dåligt samvete för att jag inte kommer kunna ha allt stå en vecka, det sista jag vill är ju att begå ett massmord :shock:

Tusen tack igen för tipsen.
Katten

Inläggav bäcks » tis 26 apr 2011, 13:35

Då jag får med Black Molly och Praktbotior så kommer min kampis inte flytta in förrän jag blivit av med de andra, för dessa ska ju tydligen inte vara någon bra kombination om jag förstått rätt. Får även med 2 st pansarmalar och 5 neontetror (ska köpa fler tetror).

Var för skulle dessa inte passa med kampfiskar?? De gör de men kampfisken är en jägare och äter upp ynglen som blir men vuxna fiskar passar bra ihop.

Har du köpt med vattenberedningsmedel så skall det fixa sig. Gör INTE rent pumpen eller sanden med hett vatten från det gamla akvariet. Gör du detta förstör du de viktiga bakterierna som fiskarna behöver (Det är därför man skall låte det så en vecka innan)
Har du möljighet så ta med hikar med lock och ta med akvarie vatten så är du ännu säkrare på att det hela blir bra.

Massmord kommer du inte att göra även om alla som har akvarie har råkat ut för det några gånger.
Själv så hade vi massmord här i vintras då en dörr till vår akvarie bod blåste upp och baljan fick ca 6 grader i vattent.

Lycka till.
Användarvisningsbild
bäcks

Inläggav Katten » tis 26 apr 2011, 14:54

Hej igen och tack än en gång för snabbt svar!

Jag har läst på flera sidor att man inte ska ha botior eller mollys i samma för att de äter upp kampfiskens fenor, jag vågar ju inte riskera detta då kampfisken är nr 1 i min nya hobby. Men du menar att jag ska köra på, är du verkligen säker?
Jag får med yngelakvarium, så om jag nu vill behålla yngel så är det inget problem.

Himla tur att du skrev om rengöringen av sanden för planen var att VERKLIGEN göra rent den, nu har du nog räddat några liv idag då ;) Men ska jag inte göra rent den alls och inte heller pumpen? Som jag fattade det så va allt väldigt fullt med alger. Ska jag låta det vara? Vill ju ha ett frächt akvarie.

Ja, svägerskan och hennes karl rengjorde sin pump nyligen och alla fiskar dog i deras 250l akvarie. Deras barn grät en hel del då de rätt nyligen skaffat det. Efter 2v så simma ett litet yngel runt där, en riktig överlevare. Nu köpte de nån ciklid i påskägg till en av pojkarna, de på zoot sa att den va snäll, men den börja döda lite andra fiskar och nya tårar föll.
Katten

Inläggav bäcks » ons 27 apr 2011, 08:06

Nu vet jag inte vad för filter du har men har du ett filter med vadd eller skum eller liknande så ta och skölj óch krama ur smuts i akvarievattnet eller om du inte har detta så använd ca 25 gradit vatten.

Du kan om sanden är mycket smutsig spola det med jummet vatten men inte hett eller koka sanden men spara lite "smuts" för bakterieflorans skull.

Många gör felet att de använder förvarmt vatten.

Vad var det för ciklid? Många är rovfiskar och jagar andra.
Användarvisningsbild
bäcks

Inläggav Katten » ons 27 apr 2011, 10:49

Hallå!
Nu så...nybliven ägare av ett 112l akvarium :D
Dock en liten tabbe vid flytten. Pansarmalarna fick vara kvar i akvariet, medan de andra placerades i påsar. Visst jättebra att vi fick med gammalt vatten, mindre bra att malarna var kvar då de utsöndrar gift när de blir stressade. Detta dödar i sin tur övriga fiskar så vi fick alltså tömma akvariet iaf.
Fick göra rent klippbakgrunden med diskborste då det var täckt med alger, vet dock inte hur man ska göra för att få det riktigt fint. Tips?
Filtret kramades ur innan flytt.

Hur som helst, lång historia kort, fiskarna åkte i på kvällen och ALLA lever fortfarande. När borde jag märka om något inte stämmer, borde de va döda redan nu?

Med på köpet blev både jag och sambo helt sålda på det här med fiskar...- Vi borde kanske ha ett större! Det var det första min sambo sa när vi ställde det på plats. :lol:

Hmm, det här med ciklid var bara en tanke, tror att jag skippar det för stunden. Har snöat in lite på kuhlii-ålar??!! De ska väl funka med de flesta firrar, även kamp!?

Jag är SÅÅÅ sugen på att släppa ner min lilla Avatar i det stora karet nu. Hur länge bör jag vänta med att testa? Överlever han? Hur fort märker man om det inte funkar med Molly och praktbotior? MIn sambo vill jättegärna ha kvar praktbotiorna, men min kampis går före om det inte funkar.Varför finns det ingen lista på vilka som funkar med vilka, eller finns det det någonstans?

Några som också är sugna är mina två bengalkatter, som inte drar sig för vatten. De kliver gärna in i duschen om de får chansen. Som tur är så är akvariet helt täckt, dock rädd för att de kommer lista ut hur man öppnar luckan. De öppnar både dörrar och skåp här hemma. De har t o m lärt hunden att öppna dörrar, mindre kul!
Katten

Inläggav Katten » ons 27 apr 2011, 12:27

Glömde fråga några grejer...Hur stora ska yngel vara för att slippa bli kampiskmat?
Ska få platy-yngel. Får även guppy om jag vill...funkar de ihop, alltså kamp och guppy?
Mina Black Molly som följde med på köpet är allt från jättestora (tydligen större än vanligt) till väldigt små, dock ej pyttepytte, minsta är väl ca 0,7-1 cm. Misstänker att det blir fler yngel snart då det är några som är mindre smala
Katten

Inläggav bäcks » ons 27 apr 2011, 13:42

En regel är att ynglena skall vara större än kampfiskens mun.

kuhlii-ålar vet jag inget om så den frångan låter jag var obesvarad.

Ang kampfisken och andra fiskar du ser ganska snart om de tuggar på hans fenor så släpp i han och se vad som händer. Börjar han bli frasig så ta ut han till det lilla karet igen. Fenorna läker igen efter ett tag.
Användarvisningsbild
bäcks

Inläggav Ninjh » ons 27 apr 2011, 17:43

Hej!

Jag har molly's med mina kampfiskar, och det går jättebra. Många säger att kampfiskar inte går ihop med långfenade, färgglada fiskar, eller black molly's etc etc, men mina går asbra ihop med alla dessa.
Det är ju olika för alla kampfiskar, de har ju personligheter också. Vissa är jätteaggro och jagar alla, andra inte.
De ville nästan inte sälja guppy's till mig i affären när jag nämnde att jag hade kampisar, men lugnade sig när jag sa att jag har ett till akvarium jag kan flytta dem till om inte annat. Dock har det gått fin fint.

Jag har två kuhliålar, om inte ena dött, bara sett en på senaste. Tror dock den hittat in i pumpen, tråkigt nog. Något lik finns dock inte, så den kanske bara gömmer sig. Kampfiskarna har inte jagat dem i alla fall.

Det där med att akvariumet ska stå minst en vecka, sure det kan nog va bra för att få en bra flora, men jag har aldrig kört på det. Under mina 13 år med fisk. Har aldrig varit med om massmord eller att fiskar dött pga chock och sånt av det. Brukar låta dem vänja sig i påsarna innan jag släpper ut dem bara, och det har alltid funkat bra.
Dock brukar man rekommendera att låta akvariet stå med pumpen på, med alla beredningsmedel och plantmedel osv, i 1-2 dagar innan man släpper i dem, men det har jag nog aldrig gjort.

Kör på, det ska nog funka bra. Dock är det bra att ha en nödlösning, kanske ett extraakvarium för att kunna ha de andra fiskarna som inte går bra med kampfiskarna i. I nödfall.
Användarvisningsbild
Ninjh

Inläggav Katten » ons 27 apr 2011, 22:05

Nu har Avatar fått göra de andra fiskarna sällskap i det "stora" akvariet, jag var ju så himla rädd att de andra skulle ge sig på honom. Det är dock han yr runt och tror sig äga hela akvariet. Det är han som jagar dessa stackars(?) Black Mollysarna. Är detta beteende ok? Är det en övergångsfas?
Trodde att han skulle hålla till i ett hörn och jaga bort de andra från sitt LILLA revir, inte att han skulle ta över hela akvariet. Han har nog tagit sig en smakbit från en ryggfena på en mindre molly, men de verkar iaf vara väldigt mycket snabbare än honom så de kan hålla sig undan. Kommer han tröttna på att jaga dom? Mår han/dom dåligt av detta?
Gav bort 11 st Mollysar idag, 2 stora och alla minstingar så nu har jag bara 8 kvar. Tror dock att några är på tjocken, då får Avatar mat antar jag! Ska man styra över detta på något sätt så han inte blir ett fetto? Jag hade inte tänkt odla mollys, men har ett yngelkar. Kan jag låta "naturen" ha sin gång, eller är det grymt?
Blir han lugnare om han får 2-3 honor eller börjar dessa också att terrorisera de andra?

Väntar på att lampan ska släckas och att praktbotiorna ska bli lite mer aktiva, är fortfarande orolig för vad dessa 2 ska hitta på?! :? Tänk om de tar dö på honom när jag gått och lagt mig!

Va kul att höra om kuhliiålarna!! Borde du inte hittat den om den är död? Jag har läst en hel del om dessa och en del verkar verkligen vara skygga, medans andra är aktiva dygnet runt. Jag tror och hoppas att han bara gömmer sig! :)
Får dom något eget foder eller får de samma som de andra? Läste om fryst eller levande mat, det gör att jag tvekar lite. De vill ha mat på kvällen, äter inte de andra deras käk också eller låter de den passera för att det är mörkt?
Ang akvariet så körde jag bara på det stod ca 2 timmar med ena medlet som gör vattnet neutralt, växter och pump. Hällde sedan i det andra medlet, vad det nu var för något, sen fick firrarna premiärbada. De lever än. ;)
Har mitt pytteakvarie på 3l i beredskap om det skulle bli världskrig.

Ang mat: Har satt en timer så att de är tänt 1 timme på morgonen då de får mat. Timern går sen igång igen 15-22, matar en gång till på kvällen...är detta rätt eller fel?

En växt-/snigel-/snäck-fråga, har små sniglar/snäckor som är (i mina ögon :shock: ) överallt, på gals och växter, bra eller dåligt och var kommer de ifrån??? Har fått för mig att de kom med de nya växterna. Hur blir jag av med dem, om de nu inte är jättebra att ha dom?! Det känns som om de blir fler och fler. Jag gillar dom inte iaf.

Jag behöver någon som ÄLSKAR alger då det är en del kvar på min klippbakgrund, tips (som funkar med övriga invånare)? Har ju 2 st pansarmalar, men behöver nog någon mer.

Tusen tack igen för alla tips, har varit till mycket hjälp!
Katten

Inläggav Ninjh » tor 12 maj 2011, 11:45

Det är helt normalt, de är ju revirbenägna fiskar, och ska visa alla andra sin plats. Kamfiksar är kungarna i akvariet. Om det inte slutar dock får du nog flytta på honom. Min jagade sina honor ibland, men det slutade han upp med till slut. Tror han är död dock, hittar han inte. Hittar inte något lik, men akvariet är inte så stort att jag inte ska hitta fiskar heller...
Du kan ju alltid ha ett yngelkar, om du vill spara dem, annars låt det bara vara. Molly's föder ändå så ofta, och det är väldigt få yngel som överlever ändå. So it's up to you. Jag är lite lat när det kommer till att bry mig om sånt om jag inte ska föda upp. D låter jag hellre naturen ha sin gång, hur "hemskt" det än är.
Angående honor så är det ju jätteindividuellt. Man ska ju helst ha 2-3 honor till en hane, för många kan göra att de istället terroriserar honom. Å andra sidan kan han stressa ihjäl dem med. Man får ha lite koll på dem.

Kuhliiålarna lever, har hittat deras gömställe, och de kommer fram lite då och då.

Har inte haft några praktbotior, så jag vet inte riktigt hur de går med kampfiskar. Hoppas det gått bra ändå?

Jag brukar mixa mat, ibland slänger jag i fryst, ibland får de klara sig på samma som alla andra. Mina fiskar bryr sig inte om det är ljust eller mörkt, de käkar upp allas mat i alla fall. Nu har min gibbiceps lärt sig att algtablettena är hans, så han låter ingen komma nära. Vad kuhliiålarna äter vet jag inte, då jag inte sett dem äta någon gång. Förhoppningsvis äter de ju resterna som hamnar där på botten.

Told you so, det brukar räcka. Man vill dock gärna att det ska stå någon dag så att det blir riktigt lik deras naturliga miljö.
Jag skulle inte låta lampan tändas flera gånger om dagen om jag var du, kan stressa upp dem. Ha en naturlig dyngsrytm istället, låt lampan vara på så som solen är uppe ungefär, sen får det vara släckt på nätterna. Jag matar bara en gång om dagen, då min erfarenhet av att mata två har varit att de dör snabbare.

Det låter som att du kan ha fått med någon när du köpt en växt eller en fisk. Hur man blir av med dem vet jag inte, har aldrig haft snäckor i mina akvarium. Borde inte vara några problem med att ha dem, men kontakta abutiken du köpte växterna ifrån, de borde ha svaren på hur du blir av med dem.

Ancistrus är riktigt bra algätare, de är rikttigt dammsugare. Pröva en sån?
Användarvisningsbild
Ninjh

Inläggav Katten » tor 19 maj 2011, 21:01

Det är med sorg i hjärtat jag måste jag berätta att Avatar inte längre är i livet :cry:
Allt fungerade utmärkt och han lugnade ner sig, jagade inte de andra utan alla visste vem som var boss.
Då snäckorna bara blev fler och fler så bestämde jag mig för att köpa ett par praktbotior till, blev även 4 neontetror. Då jag redan hade dessa fisksorter så tänkte jag att det nog skulle funka, icke!
En av botiorna var väldigt "vild", han jagade alla övriga fiskar. Jag höll koll då han var fram och försökte bita Avatar lite, men han höll sig undan väldigt bra.

Satt och amma min dotter och kolla på akvariet ca 5 dagar efter tillökningen (alltså fisktillökningen inte min ;) ), hittade inte Avatar. Hade han hamnat bakom stenbakgrunden?! Nej, då får jag se att de 2 nya praktbotiorna kalasar på en kropp :o . Inte en fena hade han kvar. Detta skedde på så himla kort tid, var ute i trädgården i några timmar, kollade akvariet innan jag gick ut. Trodde att jag skulle märka om något var fel, att jag skulle se att det varit på hans fenor och hinna flytta honom. Nej, dom döda honom på en gång. Jag var rätt säker på att det var just den ena botian, han verka va lite psykstörd :? ...min sambo sa bara, ett öga för ett öga. Nu har vi 3 botior kvar. Hmm, jag ville lämna tillbaka honom, men det var kanske inte värt 6 mil. Han kanske skulle döda någon annans fiskar?! Ja, nu är det lugnt i akvariet. 2 av mina Mollysar har yngalt, en igår faktiskt. Från den första räddade vi 27 yngel. Hon födde minst 50 st, 7 av dessa verkar iaf överleva och bor i en yngelkasse (de är drygt 2v nu). Gårdagens skörd blev fiskmat, men jag har en liten överlevare som står bland flytväxterna.

Vi åkte idag och kollade om vi skulle köpa en ny huvud"person" till akvariet. Det fanns ingen kampfisk som var i närheten så vacker som Avatar, han hade såna "spret"fenor som kampfisk.se loggan har. Han var så undebart vacket blå också. Försökte lägga in en bild här som användarbild, men hur jag än gjorde så lyckades jag inte.(?)
Vi köpte inga nya firrar idag, men det kommer.
Här köper man ett "stort" akvarium för att man fått en så fin fisk så dör den. Vi tappade båda motivationen för en sekund, akvariet blev SÅÅÅ tråkigt utan Avatar. Får se om det nu blir en ny kampis eller om vi lägger ner det, kanske dumt att chansa när vi inte vet hundra om mördaren är borta. Får kanske bli någon annan färgglad firre som passar med övriga. Hur får man annars tag på en riktigt fin kampis?

Innan Avatar dog så var han med och åt upp mina 3 platy-yngel, fiskarna kanske också tänkte ett öga för ett öga :? Hur som helst, idag när vi kom hem så upptäckte jag att en av mina 3 guppysar är borta, ingen kropp, no nothing??? Är mördaren trots allt kvar? Vem tar en nästintill vuxen guppy??? Finns ju hälften så stora mollysar som simmar runt utan att bli uppkäkade. WTF....
Kan den va i pumpen månne??

Ja, inte trodde jag att jag skulle bli så såld på fiskar, inte trodde jag att jag skulle bli så ledsen när min allra första vackra fisk blev mördad. Inte trodde jag att det skulle va som en hel dokusåpa att ha ett akvarium, men det är väl det som är charmen. Har bara haft min fisk-TV i 3v och vill redan ha ett större, tur att min sambo stoppar mig :lol:

När jag var liten så fångade jag och mina syskon spigg som vi stoppa ner i vårat (pappas) 300l akvarium, sen fanns det bara spigg kvar, haha hoppsan!

Skönt att du hittade dina kuhliisar, något lär de ju äta iaf efter som de lever ;)
Vi får se om jag införskaffar några i framtiden, men just nu blir det nog inga. Vill nog ha ett större kar först.

Min psykstörda botia var grym på att käka snäckor, det märks nu när han är borta. Har hur många som helst nu, inte alls fint. Vet inte hur jag ska lösa problemet, gillar helt plötsligt inte praktbotior längre, wonder why?!
Fågade på två olika ställen vad som var bäst mot snäckor och svaret var just praktbotior.

En fråga dock....om jag nu får va medlem här nu när min älskade kampis är död?!...mina flytväxter (vet ej vad de heter men såna som kampiser visst vill ha) börjar bli bruna? Vad är fel och hur fixar jag det??

Tack tack tack för alla hjälpsamma tips.... :)
Katten

Inläggav bäcks » sön 22 maj 2011, 12:03

:cry: visst sörjer man sina bettor när de dör.

Den sortens med "spjut" kallas för CROWNTALI och är min största favorit.

Tror dock inte att han blev mördad utan att du ev har en obalans i ditt akvarium då det är så nystartad.
Vissa fiskar fixar det med inte om de är nedsatta som de kan bli av flytt m.m.

Helt till synes friska firrar kan bara dö. Jag satt och tittade i mitt kar och ser helt plötsligt en molly som bara sjunker ner till botten och dör. Fattade inget för minuten tidigare simmade den helt OK och såg frisk och välmånde ut.

Visst är det avkopplande med ett akvarium. Vi satt och tittade på en film hela familjen och efter filmen så diskuterade familjen innehållet och jag var som ett frågetecken. Ungarna så men hallå morsan vilken planet jag hade varit på. MMMM hade suttit och titta i mitt akvarium och missat nästan hela filmen på 2 timmar. :oops:

Lycka till i framtiden och visst får du vara medlem här oavsett om du har bettor eller ej. Jag har för närvarande bara 3 st .
Användarvisningsbild
bäcks

Inläggav cecci99 » tis 28 aug 2012, 13:32

i mitt akvarium har jag en (nyligen två men en dog :'( ) slöjskärtar och mina två kampfiskhonor+hanen. de går jättebra överens. när jag märkte att mina två kampfiskhonor knappt åt fick lov att stoppa min kampfiskhane i det andra akvariet med guppys, neon tetror, svärdbärare och några malar. det gick jätte bra, ingen fisk dog och min kampfisk höll sig lite i bakgrunden.
så slutsatsen är att man kan ha andra färgglada fiskar med kampfiskhanar. :)
cecci99

Inläggav marielle » tis 08 jan 2013, 19:31

Hej! Jag känner igen mig i din nybörjar beskrivning till punkt och pricka, nästan som om jag själv hade skrivit!
Jag hade tidigare ett 10 L akvarium för min Kampfisk Tarkan, och fick höra att det inte alls passade, så jag köpte ett akvarium på blocket 80 L. Väldigt mycket alger, luktade verkligen avlopp!!! Det som inte framgår här är att om inte sanden eller pumpen har tillgång till vatten t ex under frakten hem så dör de under en timme och då får man nitritspik, vilket innebär för höga värden av nitrit.

Jag gjorde så att jag sköljde vattnet GRUNDLIGT med varmt (ej hett) vatten för att få bort döda alger, och ruttna växter.

Sedan detsamma med filtret som var helt geleaktigt av alger. Jag lät en liten del av den gamla sanden ligga kvar i akvariet då jag lade i den tvättade sanden.

Sedan hällde jag på med preparerat vatten (Conditioner och filter media i enlighet med doseringen) .

Jag har stickor och mätte värdena som låg PERFEKT!

Sedan ingick det fiskar, bl a en jättestor mal som inte alls var gjort för ett 80 L akvarium så jag gick med dem till Akvarielagret så de fick bra hem i större akvarium och kunnig personal.

Jag har en kampfisk, 3 ottocinkulus (malar) och 3 red crystal räkor i mitt 80 L akvarium. En av räkorna bär på ägg och ottosarna verkar kurtisera varandra (jagar varandra och nosar på undersidan av buken då de kommer nära).

I övrigt har jag rötter stenar och mycket växter.

Har hört följande:

* Inte längre än 9 - 10 timmars intervall på ljuset i akvariet / dygn då det bara ökar tillväxt av alger annars.
* Har du få fiskar och mycket växter går det bra att sänka flödet en aning på filtret.
* Byt 1/3 av vattnet i veckan (tillsätt berednings medel i det nya vattnet som det står på flaskan vid vattenbyte) - för att hålla stabil nivå på värdena. (köp botten sug - ett mjukt rör med handpump i ena änden och en koppaktig ventil i den andra som du sätter mot gruset för att få bort exkremeteter ur sanden men inte få med gruset på samma gång).

När du ska sätta i ny fisk behöver du INTE vänta en vecka att sätta i dem! För det första är det viktigt att fisken omvandlar vattnet med berednings vattnet. Däremot kan de ha menat att det kan finnas skadliga klorhalter etc i vattnet när du häller i dem. Tillsätt filtemedia och bakterieflora till vattnet så bör det gå bra att ha i fisk.

Bild
marielle

Återgå till Växter & övriga akvariefiskar