• Advertisement

äppelsnäckor

Frågor om Växter eller övriga akvariefiskar? Ta det här!

äppelsnäckor

Inläggav eric » sön 30 okt 2011, 10:39

Tja!:)
Imorgon kommer ett gäng med äppelsnäckor att anlända hos oss...
Är det någon här inne som har det, och fungerar de bra som städare i akvarier!?:)
eric

Re: äppelsnäckor

Inläggav Betta » sön 30 okt 2011, 10:45

Jag har ett gäng äpplen, jag kan nog inte påstå att de är speciellt bra på att städa just alger men däremot gammal mat.
Se till att alltid ha en kalksköldpadda i karet så de inte får sprickor eller allmänt fula skal. De behöver också annan mat än bara alger, tex kokt broccoli/ärot, maltabletter, veckofoder etc.
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav eric » sön 30 okt 2011, 10:49

Har faktiskt inga alger så de va ju bra de inte skulle äta de...
Men de jag ville att de skulle bidra med va att de just skulle ta bort annat skit på bottnen..
Har kollat runt lite på mat man ska ge och de kommer bli intressant...hehe!:)
eric

Inläggav Antebellum » sön 30 okt 2011, 20:11

Jag brukar ge mina snäckor en bit äpple någon dag innan jag ska byta vatten och dom fullkomligt ÄLSKAR det.. Dock blir vattnet riktigt grumligt och lortigt, så dom får det bara ibland.. :)

En säljare pratade så gott om dom innan jag skaffade dom, sa att dom äter bajset och typ allt som låg på botten.. Vilken besvikelse, för det går dom då inte.. Men dom fyller sin funktion på andra vis :D
Användarvisningsbild
Antebellum

Inläggav Betta » sön 30 okt 2011, 20:36

Hehe det är snarare så att de bajsar ner mer än fiskarna ;)
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav eric » mån 31 okt 2011, 12:03

eeeh, känner nu att jag isf har köpt dom i onödan! :lol:
meeeen om inte annat så sätter de väl lite färg i akvariet!:D

är ju lite surt ändå eftersom vi trodde att vi skulle kunna ersätta malen med snäckorna...malen åt upp växter och allt han kom åt...
Har fått veta att äppelsnäckorna inte äter upp växter, och jag hoppas inte att de visar sig att de isf skulle göra de!?? :shock:
eric

Inläggav Betta » mån 31 okt 2011, 12:09

Nejdå, de käkar inte växter, de kanske käkar på döda växter om du inte ger dom tillräkligt med mat ;)
Vad hade du för mal då? Ottocinklusar tycker jag är superbra på att hålla de mästa algerna borta, de blir heller inte större än 5 cm så de kan vara i i stort sett alla kar under 100 L som ingen annan mal kan.
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav eric » mån 31 okt 2011, 12:20

Malen var en Ancistrus/skäggmunsmal tror jag!:P en allmänt tråkig typ av mal iallafall! Han flyttade igår till svärföräldrarnas 200L där han bor med två papegojciklider!:)

faktiskt aldrig haft problem med alger, och eftersom han flyttade igår kan jag inte riktigt se än om han bidrog till det... men växterna satte han i sig, och växte gjorde han..så vi gjorde nog han en tjänst när han flyttade från vårt ena 54L!
Ottocinklusarna du tipsade om såg faktiskt lite trevligare ut också! Men vet du om dom äter växter!??
Skulle verkligen vilja ha någonting i akvariet som städade ordentligt och som låterbli vad som finns i akvariet i övrigt! :?
eric

Inläggav Betta » mån 31 okt 2011, 12:40

Ancustrusar är inte mycket till städare, jag hade en stor albino hane på ca 13 cm förut och det enda han gjorde var att gräva upp all torv jag hade under gruset -.- Han åt dock på växterna.. Om du gav din hane lite mat så kan det har varit därför han tuggade på växterna, ju större en mal blir ju mindre äter de alger över huvud taget. Papegojcikliderna kommer växa ur det där 200 L bara så ni vet ;)

Ottocinklusarna äter inte på växter, de kan det nog inte heller då de knappt har tänder.
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav eric » mån 31 okt 2011, 12:46

märkte att han inte riktigt uppfyllde sitt syfte!;) 'men varje kväll fick han malmat så annat fick han faktiskt!:)

Ja Papegojciklider verkar bli stora och väldigt gamla!:P men samtidigt roliga, de pussas och dansar typ med varann! :D

Kanske ska ta och satsa på ett par sådana malar då då!:) är så trött på att städa var och varannan dag.. :|
eric

Inläggav Han » mån 31 okt 2011, 13:53

Ja äpplena är inga vidare algätare då de är mycket mera intresserade av grönsaker (och varandra), men de jobbar för sitt upphälle när vi har yngel - mina är baddare på att käka upp överbliven mat ;)

/Hanna
Användarvisningsbild
Han

Inläggav eric » mån 31 okt 2011, 18:59

bra att de äter upp överbliven mat..hehe men äter de bajs åxå!?? :D eller de kanske är för mycket begärt!? :lol:
eric

Inläggav Antebellum » mån 31 okt 2011, 22:43

eric skrev:bra att de äter upp överbliven mat..hehe men äter de bajs åxå!?? :D eller de kanske är för mycket begärt!? :lol:

Det är tyvärr dåligt med bajsätandet alltså :cry:
Användarvisningsbild
Antebellum

Inläggav Hyppe » tor 15 dec 2011, 21:40

Flyttar tråden till "Växter & övriga akvariefiskar"
Användarvisningsbild
Hyppe
Site Admin

Återgå till Växter & övriga akvariefiskar