• Advertisement

HJÄLP!

Allt om akvariumet och utrustning såsom filter, pumpar, vattenvärden, pH etc.

HJÄLP!

Inläggav Playmain » fre 22 feb 2013, 13:02

Hej! Har i dags läget en kampfisk hane i ett 156 liters med lite pansarmalar men är sugen på Fjärilsciklider och kardinaltetror. Någon som vet om dessa kan fungera ihop?

Tacksam för svar!
Martin Gustafsson
Betta HM
Betta Veiltale
Playmain

Re: HJÄLP!

Inläggav Taynie » fre 22 feb 2013, 18:57

Jag har inte provat det. men är fjärilsciklider inte färgglada fiskar som är lite högra av sig, (altså inte bara långa med små fenor)
Färgglada fiskar som formen kan likna en hanne lite grann kan bli behandlade som om de vore en hanne som ska jagas/skrämmas bort. Så det är möjligt att din hane kommer starta slagsmål med dem. De fiskar du introducerar ska också avra lugna och inte bita andra fiskar i fenorna. Jag har inte undersökt dina fiskar, men jag är säker på att om man googlar dem så kan man få reda på ifall det är fredliga fiskar elelr om de har lite mer temperament.
Taynie

Inläggav enfisk » ons 20 mar 2013, 10:06

Jag har heller ingen erfarenhet av detta men skulle rekommendera att du helt enkelt testar och ser efter. Snygga tjejersom min fru brukar alltid säga att man bör testa allt åtminstone en gång!
enfisk

Inläggav Petlover2003 » sön 22 jan 2017, 12:04

När jag frågade samma sak till akvarieexperterna på zoo.se sa de att de flesta fiskar går bra, men ej gurami helst då de har en vass tand och kan bita på fenorna, sen ej guppys, annars kan du ha de flesta fredliga fiskar, bara de inte har stora färgglada fenor.
Petlover2003

Återgå till Akvarium set-up