• Advertisement

Vattennivå.

Allt om akvariumet och utrustning såsom filter, pumpar, vattenvärden, pH etc.

Vattennivå.

Inläggav Pim-Pim » mån 05 nov 2012, 19:52

Hej hopp!
Jag har precis nu fixat iordning ett mer permanent boende åt min fina kampfisk Pim-Pim och hans vänner kardinaltetrorna, räkan Steve samt tre stycken Siamesiska algätare (tror jag). Nu har de ett ca 50-60 liters med stort grus i olika färger som botten, kanske 2 cm tjockt overall. Idag planterade jag in sammanlagt 7 växter (e inte kunnig om sorter), och en stor gren (eller vad man ska kalla det) som även skapar en slags grotta jag grävt ut undertill. doppvärmare och belysning och pump finns med, dock är pumpen en av det starkare laget så jag har faktiskt stängt av den helt.

Så nu är jag lite fundersam kring olika saker, dels; doppvärmaren är inställd på ca 26, när man öppnar locket känns det som att gå in i en fuktig jungel nästan, är det bra eller dåligt?
Fråga två är huruvida pumptrycket gör skillnad, borde jag skaffa en svagare pump eller bara strunta i det o fylla med mer växter/fiskar?
Och slutligen, jag fick reda på idag att kampfiskar inte andas med gälar, och därför söker sig till ytan, men samtidigt vill ha mycket tät växtlighet (därav växterna), som det ser ut nu blir det ovanför växterna ett avstånd på ca 8-10 cm, där nu Pim-Pim verkar ha bosatt sig, borde jag ta ut en del vatten så det sänker sig ner till växtligheten? Jag är mest orolig för att ljuset blir för starkt så näravid för honom, men samtidigt undrar jag om doppvärmaren funkar om det blir lägre vattennivå, och slutligen, tänk om han nu äter upp all mat uppe vid toppen innan tetrorna får sitt?

Vore tacksam för snabbt svar.
Kram på alla!
Pim-Pim

Re: Vattennivå.

Inläggav Berra » mån 05 nov 2012, 22:10

1. Fuktig djungel känns kanske lite för varmt, stoppa i en termometer så du ser om doppvärmaren värmer som den ska, själv hade jag en som värmde ganska många grader över gradantalet jag satte den på.

2. Kampfiskar vill ha väldigt lite strömt eller inget alls, så för kampfisken behöver du ingen pump. Däremot vet jag inte hur bra de andra fiskarna skulle må utan pump.

3. Skaffa lite flytväxter så kommer den trivas, de andas både luft vid ytan och kan ta syra via gälar som vanliga fiskar.
Lägg maten på två olika ställen om du tror att han äter upp allt.

Hoppas det hjälper.
Lycka till :)
Berra

Re: Vattennivå.

Inläggav nuning » ons 04 apr 2018, 04:57

Thank you for this information. It is very good.

จีคลับ
nuning

Återgå till Akvarium set-up