• Advertisement

Hårdheten i vattnet

Allt om akvariumet och utrustning såsom filter, pumpar, vattenvärden, pH etc.

Hårdheten i vattnet

Inläggav Ninjh » ons 05 okt 2011, 11:49

Hej!

Hur sjutton gör jag för att få ner hårdheten på vattnet på ett enkelt sätt? Det verkar funka fint i akvarierna med pump, men inte i baljorna utan? Vet inte om det är nått annat som ger utslag på teststickorna, eller vad.
Användarvisningsbild
Ninjh

Re: Hårdheten i vattnet

Inläggav Peckoltia » ons 05 okt 2011, 21:05

Torv i nylonstrumpa då?,
Jag använder inte dessa teststickor då de inte är tillförlitliga tyvärr, dropptesterna är mycket säkrare :)
Peckoltia

Inläggav Ninjh » ons 05 okt 2011, 23:43

hm, dropptester?
Användarvisningsbild
Ninjh

Inläggav bäcks » tor 06 okt 2011, 06:26

Dropptest
Man tar lite vatten i ettprovrör och droppar i en speciell väska som regagerar med vatten.
Vi använder bara dropptester. var i en akvariebutik som gjorde ett sticktest och där visade det att vårt vatten skulle vara fullt av nitriter vilket vi viste inte stämde så de tog samma vatten och gjorde ett dropptest och då var vårt vatten OK.
Vi fick då pengarna tillbaka för fiskarna som dog ca 8 timmar efter att vi hade köpt dem. Det var inget fel på transport eller värme m.m. och när jag tittade i akvariet som vi köpte fiskarna ifrån var det mycket tomt på den arten. Vi var och köpte dem ca 10 min innan de stängde och var på låstet när de öppnade så jag tror inte att de hade hunnit sälja alla under den tiden utan de har nog dött med i butiken under natten med för det stod en stege och akvariet var öppet.
http://www.xn--bcks-loa.se www.bäcks.se
Vi har en liten uppfödning av Kaniner och akvariefisk.
Användarvisningsbild
bäcks

Inläggav Ninjh » tor 06 okt 2011, 08:25

Okej, då får jag prova det. :) Vad är det för vätska, och vart får man tag på det?
Användarvisningsbild
Ninjh

Inläggav Betta » tor 06 okt 2011, 15:24

Dropptest hittar du i djuraffär och det finns olika dropptest för tex pH, nitrit osv. Jag har torkade mandelblad i alla mina kar och det ska sänka hårdheten men även förhindra svampsjukdomar på fenor så dom är väldigt bra. Leklusten ökar också med de bladen ;) Torv har jag i två kar, dock i kar som är lite större som jag använder mer som sällskaps kar eller åt honor. Vad jag har lärt mig av torv är att växterna växer som attan och det skitar ner lite om man inte har det under ett tjockt lager finkornig sand, annars kan det komma upp när man slamsuger eller tar upp växter.
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav Ninjh » fre 07 okt 2011, 00:59

Ska leta efter det nästa gång jag går dit då. :) Tack för tipsen hörni!
Användarvisningsbild
Ninjh

Inläggav Blåbert » lör 26 maj 2012, 21:48

Vilket värde skall det vara då? Och vilket ph (intervall) är lämpligt för kampfisk?
Blåbert

Återgå till Akvarium set-up