• Advertisement

Hur stort akvarium

Allt om akvariumet och utrustning såsom filter, pumpar, vattenvärden, pH etc.

Hur stort akvarium

Inläggav ausi » tor 29 dec 2011, 20:12

Hej!
Hur stor akvarium behövs för 1 hane och 2 honor?
ausi

Re: Hur stort akvarium

Inläggav Betta » tor 29 dec 2011, 20:29

Honor och hanar ska EJ vara tsm. Det är otroligt stor chans att de dödar varndra. Det är bara nått påhitt av djuraffärerna för att kunna sälja mer fisk som sedan blivit sanning tack vare att alla gör som de säger.. Kampfiskar är solidära aggressiva revirhävdare, det gäller mer eller mindre också honorna om de får gå själva. Honor och hanar möts endast när en hona är lekvillig, annars så är det i stort sett krig.

Så som uppfödare med minst 5 års erfarenhet av kampfiskar (så du inte tror jag ljuger) så avråder jag dig att inte skaffa både honor och en hane i samma kar. Du kan ha en ensam hane, det går jättebra och de trivs abbsolut bäst så med lugn och ro så de inte blir stressade. Du kan ha en ensam hane i ett kar på minst 20-30 L (hellre 30 än 20 l). Ska du ha bara honor så bör man räkna med iaf 20 L per hona för att de inte ska riskera att bråka, för det gör de om de får för lite utrymme.
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav ausi » fre 30 dec 2011, 19:21

Jag blev "ofrivillig" ägare till 2 honor och 1 hane för 3 dagar sedan, då min svåger gav min dotter på 2.5 !! dessa i en vas!!! Så jag köpte ett litet akvarium på 10 l igår för dem. Men jag får ta och skaffa större då och sära på dem. Dum som jag var så frågade jag i djuraffären som sa att det räckte med det lilla för dem 3... Suck. Men jag märker redan nu aggressivitet mellan honorna. En är på den andra ganska mkt. Hur vet man förresten om de är parningssugna? Och en fråga till: Jag matar dem med pellets för kampfisk nu och på påsen står det 1-3 korn per fisk 2-3 ggr per dag. Hon i djuraffären sa att jag skulle ge dem 5 pellets att dela på 3 dagar i veckan och inte ge mat den dag man byter vatten. Vatten skulle man byta 1/3 av var tredje vecka. Vad säger ni om det? Stämmer detta med maten och rengörning av akvarium? Jag är helt novis på området och har aldrig haft en tanke på att skaffa fiskar, men nu när dom är här tycker jag att det är jättekul och vill göra det så bra som jag kan för dem.
ausi

Inläggav bäcks » lör 31 dec 2011, 08:48

Har du bara 10 l bör du byta 1/3 minst 1 gång i veckan mata inte vid vattenbyte dag 10 l är minsta laget för en fisk.
Jag matar 2 gånger om dagen och håller koll på att han äter upp så jag ger lite åt gången
Kolla i våra trådar om foder råd. Vi brukar fodra med levande eller fryst foder.
http://www.xn--bcks-loa.se www.bäcks.se
Vi har en liten uppfödning av Kaniner och akvariefisk.
Användarvisningsbild
bäcks

Inläggav Betta » lör 31 dec 2011, 15:52

Se först till att skaffa kar åt både honorna och hanen. Du kan säkert hitta nåt billigt på tex blocket nära dig :)

Herregud, vilka idioter det måste vara i den djuraffären. De ljuger så de bara sjunger om det. Lyssna gärna aldrig mer på dom..
Du bör inte ge pellets, bara massa skit i det som inte kampfiskar behöver. Ge istället fryst mat som tex artemia eller oxhjärta. Det kan du mata med 2 ggr om dagen men eftersom de bor i så sjukt litet kar på mata hellre 1 gång om dagen tills du skaffat större kar åt dom.
I ett 10 L skulle du behöva byta 100 % varannan dag, speciellt om du inte har filter. När du byter allt så de vatten du ska byta med, låt de ha stått minst 1 dygn och "andas" ut att giftiga tungmetaller. Droppa också i lite vattenberedningsmedel för säkerhetsskull och värm sedan upp det med doppvärmare innan du häller i.
Se till att snabbt skaffa nya kar för de måste även stå iaf minst 3-4 dygn innan du kan stoppa i fisk, de kommer inte klara sig länge i ett 10 L eftersom det inte finns någon stabil bakteriekultur i så små kar.
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav marielle » ons 02 jan 2013, 20:06

Hej, jag har skaffat ett litet akvarium på 10 L, och jag vet att det är ett litet akvarium. Jag har förberett det med DM2 och DM1 formulas för att fixa bakteriekulturen och få bort klor och annat ur vattnet. Nu var jag i zooaffären och de sade att de rekommenderade en kampfisk för mitt lilla akvarium samt två små malfiskar. Jag har en röd kampfisk i akvariet men jag vill inte att fisken ska må dåligt av liten yta. Han verkar må bra väldigt pigg och utforskande och jag matar sparsamt morgon och lkväll samt håller koll på alla värden en gång i veckan. De i zooaffären sade att man bör byta en 5 del av vattnet med en sug som tar exkretet från gruset snarare än från toppen av akvariet. Jag har skaffat en sådan och kommer att byta vatten var annan vecka för att hålla bakteriefloran intakt i akvariet.

Jag har en 12 timmars ljus och 12 timmars natt period i akvariet på samma tid varje dag och har en scarves ovanför akvariet på morgonen för att ge dem lite gryning känsla i 10 min, då jag utfodrar dem morgon och kväll sparsamt så jag ser att han äter upp.

Detta är mitt första akvarium sen jag var liten och då hade jag ingen kunskap om att ta han om fiskar (och inte min mamma heller...) så jag vill göra det rätt. Jag vet att mitt akvarium är litet och jag vill försöka att få min kampfisk att slippa känna stress över detta (om han känner så) eller tristess. Jag skickar med en bild och ni får gärna komma med kommentarer och synpunkter! Bild
marielle

Återgå till Akvarium set-up