• Advertisement

Pump?!

Allt om akvariumet och utrustning såsom filter, pumpar, vattenvärden, pH etc.

Pump?!

Inläggav beatricew » sön 18 mar 2012, 12:39

Hej! Har precis köpt min första kampfisk! En jättefin blå hane med fantastiska fenor verkligen! Dock har jag fått lite olika budskap gällande pumpen. Har en pump till akvariet som är 20L. Jag har den på ungefär halva dagen för att den ska rena vattnet, dock blir jag lite orolig då det ser ut som att min fisk tycker det är lite besvärligt att simma! Jag har på lägsta styrkan, men ändå så "vajar" växterna, och det ser lite strömt ut. Mår han dåligt av detta? Borde jag köpa syre tabletter istället? Men då måste man väl göra rent akvariet mycket oftare och byta vatten osv..?
Mycket tacksam för svar!!!
beatricew

Re: Pump?!

Inläggav Katja » sön 18 mar 2012, 15:04

Om du bara har den på halva dagen fungerar pumpen ändå inte effektivt, då dom bakterierna som kommer i pumpens filter dör när det inte är genomströmning i den. Jag har lite svårt att förklara hur detta fungerar på svensk :)

Men om han värker besväret av flowet är det bättre inte att ha på den. Du kan också försöka att göra så att inredningen gir några ställe var det inte finns så mycket ström i vattnet, detta kan göras med rötter. Annars kan du prova att sätta nylon strumpbyxor över insugningen. Det skulle göra flowet mindre inom ett par dager. Men har du inte pumpen på dygnet runt gör den ingen skillnad ändå ! har du pump på ska du göra vattenbyte runt 1 gång i veckan og har du inte gärna runt 2 :)
Mvh Katja
Är inte så bra på att skriva svensk än
Användarvisningsbild
Katja

Inläggav beatricew » tis 20 mar 2012, 21:17

Okej! Tack så mycket för hjälpen! Skulle vara jätte tacksam om någon mer kunde svara på detta då min pappa insisterar på att jag ska ha på pumpen, men jag tycker verkligen inte det då det ser ut som min fisk tycker det är lite jobbigt! Jag har på lägsta styrkan, men som sagt så "vajar" ju växterna, och man skulle kunna jämföra det med när det blåser utomhus för oss människor, och visst är det ju jobbigt att gå i motvind, och det skulle inte jag vilja göra hela dagarna. Men vill de att det ska vara strömt Kampfisken som art alltså? För det kan ju vara jag som överreagerar!
Sedan undrar jag om det verkligen är bra att städa akvariet 1/veckan? Att det liksom blir "för rent" och det inte hinner bli "biologiskt aktivt" som jag läser på medlet som man häller i när man byter vatten!

/Orolig!!
beatricew

Inläggav Katja » ons 21 mar 2012, 09:49

Kampfiskar gillar stilla vatten, så det har du rätt i. Samtidig behöver dom inte ens den luft, som pumpen ger vattnet som andra fiskar behöver för att överleva, då dom kan ta luft från ytan. :)

Tycker du att det känns bättre utan pumpen är det inget problem det, bara det inte finns annat i akvariet än kampfisken?

Det är väldigt viktigt för kampfisk att ha rent vatten som inte är förorenat, då dom är känsliga för sjukdomar som finrot ock inte trivs utan rent vatten. Det är rät at det kommer bakterier som rengör vattnet, men i ett nytt akvarium tar det tid innan det är där ock det kommer ju mest i pumpen ock ock i botten substratet. Men när du byter vatten tar du inte bort de bra bakterierna som finnas där bara det som dom inte har nedbrytas av "förorening" från mat osv.
ju mindre akvariet är ju oftare för man också byta vatten då substraten som nedbryter ammoniak/nitrit/nitrat inte är så stor ock då är det också en bra idé med en pump som har större filtervolym än rekommenderat om man inte vill byta vatten så ofta. Men ofta är där också större genomströmning i såna pumper ock det är ju inte optimalt för kampfisk.
Det finns artiklar på google som beskriver den biologiska process som sker i akvariet, det är ett tag sedan jag själv har läst på det ock det kan nog förklara det bättre en det halva jag kommer ihåg :)
Mvh Katja
Användarvisningsbild
Katja

Inläggav beatricew » tor 22 mar 2012, 18:45

Okej! Tack så jättemycket för svaret! Har nu stängt av pumpen. Dock har jag fått ett annat problem nu! Han ser väldigt stressad ut i mellan åt! Han simmar fram och tillbaka längs akvarie "väggen" och ser inte alls så harmonisk ut som han gjorde i början! Köpte honom och akvariet i Fredags, och har inte bytt vatten eller städat akvariet sedan dess! Borde jag det? Kan det vara därför han är "upprörd" ??
Kram!
beatricew

Inläggav Katja » tor 22 mar 2012, 22:02

Ja det börjar nu bli dags att byta vatten. :)

Om det är orsaken till han verkar stressad kan jag inte säga.. ge honom lite tid, ser han frisk ut behöver du nog inte oroa dig för mycket, vissa av mina fiskar får periodvis såna tider var dom går upp av glaset hela tiden.. Om det finns tillräckligt med gömställen, är det nog ingen fara.. Har själv fått fiskar hem från thailand för ett par veckor sedan. Den ena fortsatte fram ock tillbaka dagen lång, men nu efter 2 veckor är han normal :)
Mvh Katja
Användarvisningsbild
Katja

Inläggav beatricew » fre 23 mar 2012, 00:29

Okej! Tack så jättemycket för din hjälp!! =)
beatricew

Inläggav beatricew » fre 23 mar 2012, 00:30

Men förresten, ska jag bara byta vatten, eller ska jag städa ur akvariet också, alltså putsa det invändigt med något medel osv??
Kram!
beatricew

Inläggav Katja » fre 23 mar 2012, 08:28

Inga medel eller nån ting, bara ta en slang ock suga upp vattnet, om du kan suga upp lite smuts från botten är det bra... Du kan ta en helt ren svamp(utan nån rengöringsgrej!!!) ock rensa insidan av glaset. Sen är det bara att fylla på vatten igen. Jag brukar tempererat vatten, men andra använder kallt, eller vatten som har ståt natten över ock fått rumstemperatur :) Du kan använder lite av sånt "aquasafe" eller andra medel till akvarier, men det är ingen nödvändighet.
Mvh Katja
Användarvisningsbild
Katja

Inläggav beatricew » fre 23 mar 2012, 13:15

Okej! Tack så jätte mycket Katja!!! Du har varit till stoooooor hjälp!!!! :)
beatricew

Inläggav Katja » sön 25 mar 2012, 20:47

Glad att kunde hjälpa :)
Mvh Katja
Användarvisningsbild
Katja

Återgå till Akvarium set-up