• Advertisement

Nybörjar-hjälp!

Allt om akvariumet och utrustning såsom filter, pumpar, vattenvärden, pH etc.

Nybörjar-hjälp!

Inläggav Playmain » tor 31 jan 2013, 08:34

Hej!

Har idag ett 156 liters kar igång med ett innerfilter och ett aquael påhängsfilter samt värmare.
Flytväxter, javaormbunke, sten, rötter med javamossa och 5 st mossbollar.

Det simmar just nu 1 anictrus, 2 borneosucker 4 pansarmalar och en halfmoon blå hane. Är det något mer jag borde införskaffa eller är detta en bra setup? Funderar på att skaffa lite kuhliålar för att hålla karet rent men är sugen på att skaffa ett par honor till honom.

Kan det funka?

Tacksam för hjälp!
Martin Gustafsson
Betta HM
Betta Veiltale
Playmain

Re: Nybörjar-hjälp!

Inläggav Taynie » ons 13 feb 2013, 21:14

Honor kan funka, men det kan också sluta i något som liknar ett blodbad. Jag vill altså inte rekomendera dig att skaffa honor till honom såvida du inte har en balja som han kan flyttas över i vid misnsta tecken på misstrivsel. Kampfiskarna trivs nämligen bäst för sig själv.

Det låter som mycket ström med alla de filterna. Kampfisken ska itne ha för mcyket ström, då det blir för jobbigt för honom att simma då, och han blir stressad av det. Dock är det ju itne säkert att det verkligen är så strömt. Det får du avgöra själv. Se på honom om han måste jobba lite för att simma, elelr om detf inns några ställen där det är mindre strömt och han kan vila. Bara till info, ifall pumparna kör lite väl hårt i baljan.

Han skulel nog tycka om lite flytväxter, då de gillar att hålla till i toppen av akvariet :)
Taynie

Inläggav Playmain » fre 15 feb 2013, 13:03

Hej! Strömt är det inte innerfiltret går på lägsta och hangon filtret gör bara att det blir renare skapar ej ngn ström. Flytväxter har jag köpt och hanen spenderar mesta tiden där. Börjat med en hona och det går kanon!:)
Martin Gustafsson
Betta HM
Betta Veiltale
Playmain

Inläggav Taynie » lör 16 feb 2013, 01:31

Det låter bra med växterna och filtret :)

Lite risky med bara en hona, men om han är snäll och itne jagar henne för mycket kan det gå bra. Annars har man ofta 3-4 för att det inte ska bli den samma honan som han jagar hela tiden. Men ibland har man tur, så jag hoppas det funkar och han itne är efter henne hela tiden när baljan är så härligtstor ;)
Taynie

Återgå till Akvarium set-up