• Advertisement

Nystart av kampfisk-kar på 38 liter! :-)

Allt om akvariumet och utrustning såsom filter, pumpar, vattenvärden, pH etc.

Nystart av kampfisk-kar på 38 liter! :-)

Inläggav toodiloo » ons 10 jul 2013, 12:40

Hej!
Har ett 6-kantigt akvarium på 38 liter som jag tänkt ha en kampfisk-hane i. Hur tycker ni att jag ska inreda det? Vill ha levande växter i karet. Någon särskild sort som är extra bra? Är för tillfället svart ganska fint grus som bottenmaterial. Kan jag använda det? Hur är det med syrepump/filter? Vad behövs/behövs inte? Har ett 100-liters sällskapsakvarium sen innan men är ny när det gäller kampfiskar. Mycket tacksam för svar :-)

bild012.jpg
Så här ser det ut...
toodiloo

Re: Nystart av kampfisk-kar på 38 liter! :-)

Inläggav Han » fre 12 jul 2013, 15:28

Hej!

De flesta växter går hem när man har med kampfisk att göra och gärna så många som möjligt av dem(!), kampisar älskar att simmar rundor i tätt planterade akvarier, gärna med en del flytväxter också. Svart grus går bra, de är inte särskilt bekymrade över grusets färg vad jag märkt, har både på svart grus, sandbotten och ett antal andra substrat. Ett filter på låg hastighet är bra för att hålla ordning på vattnet snarare än för kampfiskens skull, med ett bra filter slipper du göra delvattenbyten helt så ofta som man måste om man kör utan. Syrepump behövs inte, däremot är en doppvärmare en god idé då kampfiskar gillar att ha 25-28 grader varmt i vattnet. :)

Mvh
/Han
Användarvisningsbild
Han

Inläggav toodiloo » fre 12 jul 2013, 18:18

Ok! Tack för svar. Säg att jag planterar växter och fyller karet med vatten, hur länge bör det stå innan fisken flyttar in? Har läst allt från bara några timmar upp till tio dagar... räcker det med ett dygn?
toodiloo

Inläggav Han » lör 13 jul 2013, 10:39

Hehe, det är något av en tålamodsfråga, men i regel desto längre ett kar får stå och "gå in sig" och bakteriekulturer och så får komma i ordning desto bättre kommer det att fungera när du stoppar i din fisk och desto mindre risk är det att du får problem med vattenvärdena. Jag brukar köra minst en vecka. Sen finns det en uppsjö av preparat som kan hjälpa till att snabba på det (med varierande resultat) så som Easy Life flytande filtermedium, Nitrivec etc. En frisk kampfisk med god genetisk bakgrund klarar i regel av en hel del, men varför ta risker? :)
Användarvisningsbild
Han

Inläggav toodiloo » lör 13 jul 2013, 20:50

Ok!
En fråga om vattenbyte.
Om jag har en pump i akvariet som går på lägsta effekt, hur ofta behöver jag göra byten och hur stor del av vattenmängden byter jag?
Många frågor blir det, men är ny på detta. Tack för hjälpen :-) :D
toodiloo

Inläggav Han » mån 15 jul 2013, 10:10

På ett 38 liters hade jag kört 30% vattenbyten ungefär en gång i veckan. Inga problem, fråga på, det är därför forumet är här ;)
Användarvisningsbild
Han

Inläggav toodiloo » sön 21 jul 2013, 16:43

Nu har han flyttat in! Riktigt läcker tycker jag, även om han kanske inte är så unik ;) Karet har stått en vecka. Hällde i vatten från 100-literskaret blandat med kranvatten. Tillsatte HappyLife för att neutralisera. Pumpen blev en liten Eheim . Känns riktigt lyckat :D
DSC_0108.jpg
toodiloo

Inläggav Han » sön 21 jul 2013, 21:20

Ser fint ut och han ser ut att trivas :D härlig röd färg hade han också.
Användarvisningsbild
Han

Återgå till Akvarium set-up