• Advertisement

Funkar detta akvarium för en kampfisk?

Allt om akvariumet och utrustning såsom filter, pumpar, vattenvärden, pH etc.

Funkar detta akvarium för en kampfisk?

Inläggav mhrilla » tor 18 jul 2013, 19:15

Hej!
Jag har ett 15 liters akvarium med lyse, pump och doppvärmare. Bottensubstratet är jord med sand ovanför och det finns massor av växter i akvariumet, både flytväxter och vanliga. Skulle detta akvarium fungera för en ensam kampfisk och eventuellt en liten mal, eller är det för litet? Jag är nybörjare på kampfiskar, så kom gärna med tips.
mhrilla

Re: Funkar detta akvarium för en kampfisk?

Inläggav Han » fre 19 jul 2013, 10:12

Hej & välkommen till kampfisk.se :)

15 liter är på gränsen men om det är väl planterat och du gör vattenbyten regelbundet för att hålla en god vattenkvalitet ska det inte vara ett problem. Tänk på att i ett så pass litet kar måste pumpen vara på mycket låg hastighet för att din kampfisk ska trivas och kunna simma ordentligt med sina långa fenor (om det är en långfenad variant du vill ha så klart), de avskyr att bli runt vispade och kan i värsta fall tugga av sina fenor. Temperaturen ska gärna vara runt 25-28 grader.

Vad hade du tänkt ha för mal? Kan inte komma på någon som trivs i på så pass liten yta, hade i så fall provat någon räka (med viss risk för att de blir kampfiskmat) eller snäcka.

Mvh
Han
Användarvisningsbild
Han

Inläggav mhrilla » fre 19 jul 2013, 11:04

Hej Han och tack för svaret!

Pumpen är väldigt svag, så vattenturbulens ska nog inte vara några problem.
Hur vet man att vattenkvaliten är bra? Har läst att man ska kolla pH, nitrat mm. men vet inte vilka tester som är nödvändiga och hur man korrigerar avvikande resultat.
Det kanske inte funkar med en mal, men någon typ av algätare hade nog varit bra att ha. Finns det någon snäcka/räka som skulle kunna funka tillsammans med en kampfisk?

Mvh
Karin
mhrilla

Inläggav Han » fre 19 jul 2013, 15:38

Vattenvärden på olika platser i landet kan variera en del (när det kommer till pH, hårdhet etc.), om man har kommunalt vatten kan man ofta hitta information om flera värden på kommunens hemsida, har man egen brunn mäter man dessa själv. Olika fiskar trivs vid olika värden. Om man har kommunalt vatten eller har en brunn med god vattenkvalitet brukar man inte initialt behöva ändra mycket för att kampfisken ska trivas.

Så utan att gå in i överkurs: för god vattenkvalitet är det viktigt att karet får stå och "gå in sig" minst 1 vecka innan du låter något levande (förutom växter) flytta in, tillsätt gärna någon form av flytande bakteriekultur (till exempel Easylife eller Nitrivec) eller låna vatten från ett kar som redan är igång och väl fungerande. Därefter gör du 20-30% vattenbyte en gång per vecka med vatten med samma temperatur som akvariet som fått stå och "andas" över natten (med tillsatts av vattenberedningsmedel om man vill vara på den säkra sidan).

Personligen använder jag vanliga simpla teststickor som kollar pH/nitrat/nitrit/kH/gH, med dessa checkar jag vattnet i det nystartade karet innan jag flyttar i fiskarna och om det uppstår problem, övrig tid brukar regelbundna vattenbyten ta hand om vattenkvaliten.

Amanoräkor går bra med kampfisk då de blir lite större än de andra vanliga räksorterna och dessutom är bra på att käka alger, posthornssnäckor fungerar också bra med de flesta av mina kampfiskar.
Användarvisningsbild
Han

Inläggav Petlover2003 » sön 22 jan 2017, 11:59

Azzå själv hade jag inte stoppat en kampfisk där :/
Jag rekommenderar 20 liter, (25x25x30 cm) det är en lagom storlek, sen har jag även 3 zebrasnäckor i mitt och 6 körsbärsräkor för städning men det finns risk att kampfisken äter körsbärsräkorna så var försiktig med det.
Petlover2003

Återgå till Akvarium set-up