• Advertisement

32 liters samlalåda?

Allt om akvariumet och utrustning såsom filter, pumpar, vattenvärden, pH etc.

32 liters samlalåda?

Inläggav Karry » lör 17 maj 2014, 19:06

Hej! Jag är en musuppfödare och har många Samla lådor som är 50 x 39 x 26 cm och är upp till 32 liter som används som burar till mina möss. (Dock bygger jag om de med en lödpenna så att de kan ha bra ventilering.)

Har några sådana icke ombyggda hemma och undrar om jag skulle kunna använda det till en kampfisk som kommer hit om 1-2 veckor? Så länge, innan jag skaffar mig ett akvarium.

Har länge velat ha en kampfisk och en djuraffär där jag hjälpte till mycket hos ville köpa mig en som present. Vet inget mer än att i katalogen hette den "Kampfisk Dumbo Ear (Grade A)".

Har även fått en Marina Kampfisk sätt som är 3 liters akvarium. Jag undrade över om det inte är för litet och sökte runt lite på nätet. Fick reda på att många är vääääldigt emot det och jag tänkte på fler alternativ att ha fisken i.

Letade runt lite på forumet men har ikke hittat alla svar. Är dock sjuk just nu så är nog bara lite blind. :D

Så mina frågor är;
1. Går det att använda samlalådan (32 liter) så länge? Isåfall hur ofta ska den bytas på vatten? ( http://www.orthexgroup.fi/sv/products/storagespace/forvaring-m-lockclips/smartstore-classic-31 ) Såklart vet jag att den ska vara öppen.

2. Jag är INTE en expert på fiskar. Aldrig ägd några. Dock sa de på djuraffären att kampfiskar inte behöver en pump. Är det sant?

3. Behöver den ljus dygnet runt? Därmed värme regulering? Jag har ett terrarium som har värme lampor och de kan, om de står nära, värma upp till 40 grader. Kan man använda en sådan lampa som värmekälla? (Såklart har jag inte maximala värme i mina terrarium. :) )

4. Har även fått "Nutrafin Betta PLUS" med i paketet. Det står: "Tap water conditioner for bettas, * Makes Tap Water safe for bettas, Protects Scales and Fins, Contains Tropical Almond Leaf Extract".
Är detta något jag ska använda eller skita i?

Tar väldigt gärna emot fler tips och länka mig gärna (om ni har) en "Basic to Have" sida för en kampfisk. En växt ska också ordnas! Skulle också gärna få bilder på "Dumbo Ear" kampfiskar så jag vet ungefär hur de ser ut då google visar mig alla möjliga sorts kampisar. Hej och Hå! :)
Karry

Återgå till Akvarium set-up