• Advertisement

Frågor om utrustning

Allt om akvariumet och utrustning såsom filter, pumpar, vattenvärden, pH etc.

Frågor om utrustning

Inläggav Pixiuu » tis 21 jul 2015, 22:03

Hejsan! :'D

Jag har ett par frågor ang akvariumset up för kampfisk. Jag startade upp ett 96Ls kar för drygt två veckor sedan och firrarna där i verkar må bra. Det är ett par regnbågsfiskar och så en kampfisk. Jag diskuterade upplägget med personalen på djuraffären och det enda problemet dem såg var att regnbågarna kanske snodde kampisens mat eftersom dem är snabbare, men det löste jag lätt genom att mata regnisarna först i ena hörnet och sen kampisen i det andra hörnet. Gick hur bra som helst. Men så satt kampisen hela tiden tryckt mot innerfiltret och då blev jag lite nervös.. Men tillslut vågade han sig ut på större 'promenader' i akvariet men så började han också jaga regnbågarna och småbita på dem. Då tänkte jag att det var lika bra att han fick flytta till egen kupé. Så jag startade upp mitt andra akvarium, som dessvärre bara är en liten kub på 10 liter.

Han bor där nu tillsammans med lite växter (två plantor delat i två, hoppas att dem växer snabbt!). Men min största oro är att ytterfiltret är för strömt.. Sedan verkar han föredra det hörnet, och då sögs hans ena fena nästan upp i intaget! Jag fick ur honom utan problem och stängde av pumpen, men är det ok att den inte är på? Kommer såklart vara noggran med vattenbytena, men ska jag öka dem till två gånger i veckan då? Sedan har jag läst att dem vill ha relativt varmt vatten, 25-28 grader typ.. och jag tror att min värmegrej gått sönder, för vattnet verkar inte bli varmare. Finns det något annat sätt att värma vattnet på eller är det bara så att jag måste köpa ny värmepump?

Tanken är att jag ska köpa ett större akvarium till honom, helst ett kar där man får värmepump, filter och belysning med men måste vänta till nästa lön (har sett fina på ca 40 liter, tänkte mig ett sådant). Jag känner att jag måste lösa detta tills vidare, för jag vill ju verkligen inte att firren ska fara illa ): Hans färger är klara och ser inga tecken på sjukdom och han simmar runt mer i lilla akvariet än i stora, och det tar jag som ett positivt tecken. Det känns som att han är mindre stressad nu än med dem andra fiskarna, men tio liter känns lite och jag är orolig över filtret och värmen.

Men som sagt, fungerar det att vara utan ytterfilter? Och kan jag värma vattnet på något annat sätt än genom värmepump?

Tack på förhand! :D
Pixiuu

Återgå till Akvarium set-up