• Advertisement

Någon som odlar gurami?

Allt om Gurami

Någon som odlar gurami?

Inläggav Hyppe » tis 25 maj 2010, 14:05

Är lite nyfiken om någon odlar eller äger gurami och kan skriva lite mer om dessa trevliga labyrintfiskar.

Bild
Användarvisningsbild
Hyppe
Site Admin

Re: Någon som odlar gurami?

Inläggav viggelina » ons 16 jun 2010, 00:55

Har inte gurami just nu men vi hade väldigt många i min familj när jag var yngre och hade tänkt börja igen. Vi har haft makropod (paradisfisk), kyssgurami, mosaikgurami, månskensgurami, marmorgurami och dvärggurami.

Makropoden kommer jag inte ihåg så mycket av, var ganska liten när vi hade det. Men det är en ganska skygg och otroligt vacker fisk. Tyvär ganska elak mot andra fiskar. Vill ha det igen men kan inte hitta dom någonstans.

Kyssgurami vi hade bara en och så kommer det nog vara för alltid. Det var en stor och aggresiv fisk. Väldigt tam mot oss människor, åt ur handen, men inte alls förtjust i dom andra fiskarna. Han blev ganska gammal, vet ej hur gammal han blev, vi fick honom som vuxen och hade honom i 10år. Kyssguramin är ingen skummbobyggare, deras ägg flyter av sig själva.

Mosaikgurami väldigt lätt och väldigt tålig. Den kan vara en aningen skygg. Hanarna är en aningen revirhävdande mot varandra om man inte har tillräckligt stort akvarium. Bra nybörjarfisk. För oss var det inte svårt att leka dom. Man leker dom på ungefär samma sätt som kampfisken.

Månskensgurami kommer inte ihåg mycket av denna mer än att den var ganska skygg och verkade lite svår att få att trivas.

Marmorgurami tålig ganska enkel som sällskapsfisk. Fick aldrig dom att leka och våra var hyggligt aggresiva. Dom ska tydligen vara ganska enkla att avla på. Vet att den finns i flera olika typer bl a blå gurami (som jag tror är grundfärgen på den). Behöver ganska stort akvarium.

Dvärggurami den absolut enklaste guramin (enligt mig). Liten, lätt att hålla, fredlig, lätt att leka, väldigt vacker. Kan vara ganska skygg. Hanarna är mer färgglada än honorna, honorna är lite rundare än hanarna. Finns i fler färger nu bl a helt röd och helt blå. Älskar den här fisken. Hade ett par som gick med mina amanoräkor och det gick jättebra, trodde aldrig att det skulle gå. Man leker den ungefär som kampfisk.

För samtliga guramin jag har haft (tror att det gäller nästan alla, även sånna jag inte haft) är att dom gillar lugn och ro. Inte för mycket fiskar i karen och helst väldigt lugna. Dom gillar ganska lågt vattenstånd med inte allt för rörligt vatten och välplanterade akvarium med en del som är växtfri. Många guramin är fenbitare så man ska nog se upp om man har kampisar eller guppys.
Ras Cricket - Give It To My Baby. Orden säger allt =)
Användarvisningsbild
viggelina

Inläggav Alexander » tor 17 jun 2010, 12:40

Blå gurami(Trichogaster trichopterus) har jag odlat en tid. Relativt lätt att leka. Fick fram en hybrid av guldgurmi och blå gurami, som jag aldrig stött på tidigare, tyvärr var ynglen svaga och alla dog.
Alexander

Inläggav SidusPuella » ons 18 dec 2013, 19:45

Jag lät mina marmorguramis vara kvar i mitt gamla 250l kar när jag bytte akvarium. Det tog en dag och så var skumboet byggt, två dagar senare KRYLLADE det av miniguramisar. Jag hade inte fattat att det kunde gå så fort så både mamma och pappa gurami var kvar i karet. Fick skynda mig att håva upp dem, men det var minsann lättare sagt än gjort.
Efter någon vecka uppskattade jag ynglen till ett hundratal ca. Efter ett par månader fick de som överlevt flytta in i mitt yngelkal på 70l. Flera av dem dog pö om pö och det slutade med att 9st överlevde. Nu är de ca 2-3cm. Jättefina och pigga och mycket klarare i färgen än mamman och pappan (har väl med åldern att göra)
Igår fick de flytta till de stora karet och verkar trivas bra där.
I det lilla 70l karet flyttade min första kampfisk in i idag. En röd ståtlig herre (fråga mig inte vilken sort för det har jag redan glömt) han bor där med 11 neontetror och 2 ancistrusmalar :)
SidusPuella

Återgå till Gurami