• Advertisement

Sällskapssjuka..

Allt om Övriga kampfisk arter

Sällskapssjuka..

Inläggav Antebellum » sön 27 mar 2011, 09:02

Jag vet inte om jag postar det här på rätt ställe, mod/admin får flytta det isf :)

Hur som helst, min lilla firre är otroooligt sällskaplig, eller ja, det är ju vad jag intalar mig iaf, jag vet inte om det är något annat som ligger bakom det egentligen.
Kommer jag nära akvariet så kommer han varje gång som ett skott och lixom bara hänger där och tittar på mig.. Flyttar jag på mig en liten bit, så flyttar han efter. Och så kan vi hålla på hur länge som helst, för han verkar aldrig tröttna på att titta på mig.. Sätter jag handen mot akvariet så är han där jag har handen, och flyttar sig inte förns jag tar bort den.. Stoppar jag ner fingret så kommer han, ibland nafsar han lite, och ibland håller han sig bara nära fingret..

Har märkt att han höjer ryggfenan när jag kommer, det har jag inte sett att han gör annars, det ser lixom på något vis ut som när en hund viftar på svansen..

Är det så att han ÄR sällskaplig, eller beror det på något annat..? Och är era likadana..?

En jag pratade med påstod att han utmanar mig.. har dock svårt att tro det för när jag köpte nya fiskar och kasta i åt han, så han slipper vara själv, simmade han fram till var och en och "blåste upp sig" och höll på, och så har han aldrig gjort mot mig, så det tror jag inte en sekund på.. Men vad vet jag egentligen, har inte haft fiskar sen jag va liten, och då sket man ju i dom.. :)
Användarvisningsbild
Antebellum

Re: Sällskapssjuka..

Inläggav bäcks » mån 28 mar 2011, 16:07

Han är snarare nyfiken och vet att du kommer med maten.
http://www.xn--bcks-loa.se www.bäcks.se
Vi har en liten uppfödning av Kaniner och akvariefisk.
Användarvisningsbild
bäcks

Inläggav Antebellum » mån 28 mar 2011, 19:24

Eftersom han står i köket där vi är flera som springer hela tiden så tror jag inte det handlar om det, vi går in och ut kanske 60 ggr om dagen, minst, men han får mat 1 gång bara. Och det spelar ingen roll om man ger honom mat, han äter inte förns man går iaf, för han måste ju kika på en. :P
Användarvisningsbild
Antebellum

Inläggav Christinen » tis 29 mar 2011, 18:08

Kampfiskar verkar ju gilla när det händer saker runtomkring dem. Mina kommer också fram och kikar när man är i närheten. De har ju också bättre syn än de flesta andra fiskar, så de lägger väl märket till rörelser och färger på ett annat sätt kan jag tänka.

Jag vet inte riktigt vad du vill ha för svar... men den ser ju inte dig som en annan kampfisk, så "sällskaplig" i den bemärkelsen är den inte. Men nyfikna och intresserade av det som händer nära reviret har mina alltid varit.
Christinen

Återgå till Övriga bettaarter