• Advertisement

Passar dessa fiskar ihop?

Allt om Övriga kampfisk arter

Passar dessa fiskar ihop?

Inläggav P.R » mån 12 sep 2011, 01:18

Jag tänker inom kort skaffa ett akvarium och är galen i just kampfiskar :D men tycker att det ser lite tråkigt ut att bara ha en ensam hane! :?

Min tanke är att ha en hane, en hona, 4 dalmatinermollys och en elller två "städare".

Kommer det att fungera och hur stort behöver jag? :)

Tack!
P.R

Re: Passar dessa fiskar ihop?

Inläggav Ninjh » mån 12 sep 2011, 11:16

jag har ju molly's med kampfiskar, räkna dock inte med några yngel från molly'sarna. Silvermolly's går inte lika bra som de andra, de är lite mer aggressiva än övriga.
Så vitt jag vet går väl de flesta malar bra ihop med t.ex kampfiskar? Inte malawimalar då, men de är ändå inte nybörjarfiskar.

Jag skulle inte ha mindre än 50 liter i alla fall. Ju större destå bättre! :)
Användarvisningsbild
Ninjh

Inläggav Betta » mån 12 sep 2011, 13:15

Att ha hona och hane ihop är väääldigt riskfyllt, honan kan bli dödad av hanen eller tvärt om. Många rekomenderar att man inte ska ha dom ihop alls fötutom vid lek, vilket jag också rekomenderar. Blir bara oftast massa onödig stress för båda eftersom det inte är "naturligt" att de lever ihop permanent, båda är agressiva revirhävdare. Man måste tänka på att ha ett reservkar åt antingen hanen eller honan om man ska prova. Mollys och andra levandefödare kan också ge sig på hanens fenor och orsaka tress, men ibland fungerar det. De flästa malar fungerar, så länge de är bottenlevande, siameser har också ett sykte om sig att ge sig på hanars fenor.
Jag skulle nog säga gärna minst 100 L med tanke på att dalmatinermollys blir ganska stora och ska du ha mal så får den inte bli större än 10 cm för att den ska må bra.
Så det är vissa saker man får vara beredd på men ibland så går det..
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav P.R » mån 12 sep 2011, 17:12

Okej! Det låter kanonbra!

Jag kanske ska ta o nöja mig med en hane då, men mår dom verkligen bra av att leva helt utan kontakt med honor från sin egna art?
För jag hade tänkt mig ett akvarium runt 50-60l, alltså ingen litet men heller inte alltför stort.

Men om vi säger en kamphane, 4 mollys och en "städare", det borde ju bli bra då!

Det är just dalmatinermollys jag vill ha och dom verkar inte bli så stora, runt 4-5cm och det är ju inte mycket! :?

Tack för era svar!

(Jag är inte nybörjare när det gäller fiskar överlag, har akvarium nu, men jag är nybörjare när det gäller Kampfiskar då jag aldrig ägt någon)
P.R

Inläggav Betta » mån 12 sep 2011, 18:42

Ja en kamphane trivs faktist bäst HELT ensam från andra fiskar, i det vilda så möts honor och hanar endast när honan vill para sig.. Jag har alla mina hanar ensamma och de mår superbra. De kan ofta bli stressade av andra fiskar. Tänk på att ha mycket växter och flytväxter om mollysarna skulle vara jobbiga och hanar gillar att stå under flytväxter och bygga skumbo ;) Eftersom du säger att du är nybörjade på kampfiskar passar jag också på att säga att de vill ha varmt vatten, gärna 28-29 grader. Ge heller inte flingfoder, ge istället fryst foder (som du tinar) som tex artemia, svarta/vita mygg (absolut inte röda mygg, det är rena döden), oxhjärta eller räkmix.
Ska du ha mal i ett 50-60 L så kan du nog inte ha något större än en otocinklus (dom är superbra algätare). Ancistrusar blir ju ca 12 cm så det blir för stora även om de är små när säljs.. Corydoras blir inte så mycket större än ca 5-7 cm men de vill dock vara i stim på över 5-10 st så det går inte heller ;)
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav Ninjh » tis 13 sep 2011, 11:52

Fast det där är ju från kampfisk till kampfisk. Vissa mår ju dåligare av att vara från fiskar helt och hållet?
Flingfoder funkar utmärkt det med, de mår ju inte dåligt av det. Dock är de ju rovfiskar, så det föredrar nog frysfoder osv.
Jag har min hane med 6 honor faktiskt, funkar asbra. Min crowntail går dock för nuvarande själv, lite osäker på hur jag ska göra där då han verkar rätt aggressiv, och min salamander butterfly går i mitt molly akvarium, funkar fint där med.

Man får helt enkelt testa, men det kan vara bra att ha ett reservkar i vilket fall. Jag ser alltid till att ha ett åtminstonde provosoriskt kar, typ en plastbalja från ikea eller nått, om det inte finns möjlighet att ha fiskarna i andra akvarium, då det kan visa sig att fiskar man köper inte går ihop med varandra. De har ju personligheter de med, och funkar inte alltid ihop.
Jag har haft tur hittills, har både guppy's, molly's och slöjstjärtar tillsammans med kampfiskar, och ingen av dem "ska" gå ihop. Har inte haft problem med fenbitande eller dödande i mina akvarium.
Användarvisningsbild
Ninjh

Inläggav P.R » tis 13 sep 2011, 14:43

Det där var precis det svaret jag ville ha! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Nej skämt åsido men jag förstår att det bästa är att testa sig fram, kanske köpa en kamphane, 4 mollys och en städare till att börja med. Fungerar det kan man ju kanske köpa sig en hona och testa, hade ju inte varit fel med kampbäbisar! ;) även om det verkar väldigt svårt att föda upp! :shock:

Det viktigaste är ju att alla fiskarna trivs och mår bra, vill inte att dom ska må dåligt för att jag tycker att det är vackert.... SÅKLART! :)
P.R

Inläggav Peckoltia » ons 14 sep 2011, 19:48

Vill påpeka bara om guppy, det kan gå med vissa kamphannar men inte med andra, min röda CT hanne Redman går hur bra som helst i 250L karet med mina vildguppyn, men när han var i lekbaljan flyttade jag över Clas dit och det fungerade inte alls Clas är en koitecknad CT hanne och hans fenor är lite åt ljusrosa längst ut. Clas fick inte vara i fred, guppyna var hela tiden och nappade i hans stjärtfena, vet inte om de tror att hans fenor är ätbara maskar eller något, för detta händer aldrig med Redman :?

Vad jag vill med detta är att det kan vara olika på betta och betta när det gäller färger om de får vara i fred eller inte, för tydligen ser inte Redmans röda fenor ut som maskar i Guppynas ögon :)
Peckoltia

Inläggav Ninjh » tor 15 sep 2011, 01:41

Nej, precis, det är ju olika med olika fiskar. De kanske helt enkelt inte gillar Clas? Han kanske utsöndrar nått som Redman inte gör.
Hett tips ha inte bara en hona med hanen, då är risken stor att han stressar ihjäl henne. Och vissa hanar funkar inte alls med honor. Köp dock en och testa, funkar det kan man köpa en till. Och försiktigt bygga på så. Jag köpte ju t.ex inte 6 honor på en gång.
Testa, och se till att ha nödlösningar, så ska det nog funka bra! :)
Användarvisningsbild
Ninjh

Återgå till Övriga bettaarter