• Advertisement

Vattenbyte

Övriga diskussioner om Siamesisk kampfisk

Vattenbyte

Inläggav Katja » fre 03 feb 2012, 20:09

Hur ofta byter ni vatten i era akvarium, med Betta Splendens?

Berätta gärna hur stort akvariet är ock om ni har pump ock annat teknik i det?

Jag kan starta ut med att berätta hur jag själv gör! I mina mindre akvarier(54l ock under), som har vanliga små pump i sig byter jag vatten en gång i veckan eller värje annan vecka.. Jag har alltid bara en fisk i dom.. I mitt 100l med en kampfisk lite pseudomugils gertrudae, ock en massa snäckor ock räkor byter jag vatten värje annan vecka ibland bara en gång i månaden, jag har spandpump på den, det sköter sig själv...
Sen har jag mina små kar på 5l, med sorterade bebiser. Dom Byter jag vatten i 2 gånger i veckan, oftare om jag tycka det behövs.

Jag använder ibland salt om jag har fiskar med skador. Annars använder jag aquasafe också.

fiskesifk 055.jpg
fiskesifk 055.jpg (49.63 KiB) Visad 4005 gånger
Mvh Katja
Är inte så bra på att skriva svensk än
Användarvisningsbild
Katja

Re: Vattenbyte

Inläggav Betta » fre 03 feb 2012, 23:25

Byter för det mästa en gång i veckan hos alla fiskar, yngel som vuxna, ibland blir det 2 ggr i veckan beroende på om det behövs eller inte :) Jag häller alltid i lite aquatan för säkerhetskull.
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav Katja » lör 04 feb 2012, 09:19

Har du filter i dina akvarier?
Mvh Katja
Är inte så bra på att skriva svensk än
Användarvisningsbild
Katja

Inläggav Betta » lör 04 feb 2012, 11:09

Katja skrev:Har du filter i dina akvarier?

Aa, har jag yngel som är mellan 0-7 veckor så har jag inget filter, men då byter jag vatten varannan dag :)
Mvh Linda
Användarvisningsbild
Betta

Inläggav Lorenyx » tis 14 feb 2012, 02:22

Hmm ok då ska vi se.. jag byter vatten en gång i veckan i mina "stora" kar, 142l och 100 l.
I dom mindre karen är de lite olika, yngel karet ca 50 l byter jag 2 ggr i veckan, ingen pump i de än så länge.
Har ett nyuppstartat 35l kar som jag förmodligen kommer byta vatten varannan vecka i, men jag kommer dock fylla på med vatten flera gånger i veckan för de är ett öppet akvarium, och förutom att vattnet dunstar så dricker katterna vatten ur det ;)
Sen har jag en liten Aquabox med en kamphanne och snäckor, i de är de samma visa, byter vatten sällan men fyller på nytt vatten hela tiden, katterna dricker ur de oxå.
Sen så brukar jag dock slamsuga botten lite oftare med en liten luft slang, så då tar jag alltså bara bort skiten på botten, de blir inget stort vattenbyte, men de ser snyggare ut :)
Jag har bara pump i mina stora kar för tillfället.
Lorenyx

Inläggav crazytask » tor 15 mar 2012, 14:38

Att bara fylla på vatten utan att byta så ofta är inget jag hade gjort, då ammoniak halten i vattnet då bara ökar och vattnet blir aldrig egentligen renare ;)
crazytask

Inläggav Lorenyx » ons 21 mar 2012, 20:56

de är ju inte så att vattnet bara dunstar, som jag skrev så dricker katterna upp vattnet så de blir ju som ett vattenbyte iaf.
Lorenyx

Återgå till Övrigt om Siamesisk kampfisk