• Advertisement

Hona/Hane ?!

Övriga diskussioner om Siamesisk kampfisk

Hona/Hane ?!

Inläggav Make » tor 30 aug 2012, 12:55

12080116.jpg

Hej,

Är detta en hona eller hane?
För den jaga/tog död på min nya kampfisk hane som jag köpte, den klara sig bara ett par timmar.
Är det en sur kärring eller är det en hane, för om det är en hane så förstår jag. Men förstår då inte att den lokala fiskehandlaren sålde den som hona.

Tacksam för all svar!
Inte de bästa bilderna, men hoppas det duger...
Make

Re: Hona/Hane ?!

Inläggav Make » tor 30 aug 2012, 12:58

12080114.jpg

En annan bild....
Make

Inläggav Berra » fre 31 aug 2012, 08:46

Den har ju väldigt starka färger och ändå ganska stora fenor för att va en hona, men inte helt omöjligt att det är en surkärring. Ser du någon äggledare på den? En vit prick på buken. Jag skulle nog tippa på en hane trotts allt.
Berra

Inläggav Make » sön 02 sep 2012, 17:11

Jo jag tror också att det är det, en hane alltså.
Har inte sett nån sådan, har haft dåliga lägen för att se något.
Men tror som sagt nu också att det är en hane, så jag såg Kampfisk tävlingen här, så fanns det en sort sen hette något som var väldigt lik den jag har. Fen messigt.
Men då är det inte konstigt att min andra ny inköpta hane dog samma dag. Men konstigt att min första hane klara sig nån vecka iaf..
Måste man skaffa sig en sådan sorts kampfisk hon ifall man vill försöka odla på dom?

Tack för ett svar iallafall!

Mvh
Markus
Make

Inläggav Berra » mån 03 sep 2012, 17:33

Ja fentyoen kallas plakat och förkortas PK. Har du märkt om den byggt något skumbo? De gör de flesta hanarna om det har stillastående vatten och runt 27-28 grader eftersom de trivs som bäst då, men har du redan märkt av bubblor så kan du vara säker på att det är en hane.
För att odla PK måste båda föräldrarna vara PK eftersom långa fenor är ett dominant anlag.
Kan också funka om man har föräldrar med pk gen, men då blir det inte många % plakata.
Embra här på forumet har Pk tillsalu tror jag, om du skulle vilja försöka dig på att odla!
Berra

Återgå till Övrigt om Siamesisk kampfisk